Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11663
Назва: Інноваційний менеджмент: стимулювання та управління творчістю і ідеями в організації
Інші назви: Innovation management: stimulation and management of creativity and ideas in the organization
Автори: Вербовський, Ігор Андрійович
Verbovskyi, Igor
Михайлів, Галина Василівна
Mykhailiv, Halyna
Сойма, Світлана Юріївна
Soima, Svitlana
Ключові слова: творчість
лідерство в організації
управління творчістю
стимулювання ідей
керівник
мотивація
організаційна творчість
персонал
ідея
creativity
organizational creativity
leadership in an organization
creativity management
idea
stimulation of ideas
motivation
personnel
manager
Дата публікації: гру-2023
Видавництво: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Бібліографічний опис: Вербовський І. А. Інноваційний менеджмент: стимулювання та управління творчістю і ідеями в організації / І. А. Вербовський, Г. В. Михайлів, С. Ю. Сойма // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2023. – № 41 – С. 66-72
Короткий огляд (реферат): UK: Творчість окремих працівників в організації є важливим джерелом інновацій. Встановлено, що основою сучасного підходу до стимулювання творчої діяльності у працівників виступає завдання керівників організацій у максимальній активізації творчих здібностей кожної особистості та спрямування їх у необхідне русло для досягнення конкретних інноваційних та економічних результатів. Необхідним виступає створення особливого творчого середовища, якому характерна відкритість для нових пропозицій, підтримка інновацій, демократичний стиль керівництва, довіра до керівництва, співробітництво на всіх рівнях, навчання та професійне спілкування. Виділено неекономічні методи мотивування творчої праці: морально психологічні (у формі схвалення, підтримки, визнання заслуг, поваги та довіри) та організаційні (участь в ухваленні рішень, уточнення перспектив, делегування повноважень й виконання складніших завдань). Внутрішня мотивація підвищує рівень відповідальності, ставлення та особистої ініціативи, риси особистості, які зазвичай асоціюються з успішною реалізацією ідеї.
EN: The creativity of individual employees in an organization is an important source of innovation. The author establishes that the basis of the modern approach to stimulating creative activity among employees is the task of managers of organizations to maximize the creative abilities of each individual and direct them in the necessary direction to achieve specific innovative and economic results. It is necessary to create a special creative environment characterized by openness to new proposals, support for innovation, democratic leadership style, trust in management, cooperation at all levels, training and professional communication. Creativity management is a system of principles, methods, techniques, practices and tools for managing the creativity of employees. The factors that determine the level of organizational creativity are determined. Five phases of management for the realization of an idea are defined: the origin of the idea, compilation of the primary pool of ideas, development and enrichment of ideas, managerial evaluation of ideas, selection of ideas for practical implementation. The author considers a set of motives that encourage people to be creative and generate ideas. The process of generating ideas is stimulated by individual factors such as task skills, intrinsic motivation, and creativity-related processes, including certain personality traits, as well as work styles and heuristics to improve creative thinking. Effective and sustainable idea management programs that deliver results require key components - alignment, people and process, and technology. There is a distinction between intrinsic and extrinsic motivation. However, in practice, a combination of the two is more common. Finding the right balance between intrinsic and extrinsic motivation is one of the main tasks of motivation policy development. The author distinguishes non-economic methods of motivating creative work: moral and psychological (in the form of approval, support, recognition of merit, respect and trust) and organizational (participation in decision-making, clarification of prospects, delegation of authority and performance of more complex tasks). Intrinsic motivation increases the level of responsibility, attitude and personal initiative, personality traits that are usually associated with the successful implementation of an idea.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11663
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/41_2023/12.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.41-10
Розташовується у зібраннях:№ 4 (41)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Verbovskyi.pdf259,13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.