Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12023
Назва: Вплив мерчандайзингу на поведінку покупців
Інші назви: Influence of merchandise on buyer behavior
Автори: Разумова, Ганна Вікторівна
Razumova, Hanna
Болгаріна, А. А.
Bolharina, Alina
Ключові слова: merchandising
communications
consumer
marketing
point of sale
behavior
sales
комунікації
маркетинг
мерчандайзинг
поведінка
споживач
продажі
місце продажу
Дата публікації: січ-2024
Видавництво: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Бібліографічний опис: Разумова Г. В. Вплив мерчандайзингу на поведінку покупців / Г. В. Разумова, А. А. Болгаріна // Економічний простір. - 2024. - № 189. - С. 71-74
Короткий огляд (реферат): UK: У статті досліджено роль та значення мерчандайзингу як ефективного й необхідного інструменту маркетингових комунікацій в місцях продажу. Розглянуто як мерчандайзинг впливає на поведінку, психологічний стан, емоції, сприйняття та задоволення покупців. Досліджено особливості, цілі та завдання, об’єкти, суб’єкти, елементи та форми мерчандайзингу. Наведено приклади використання сучасних ефективних прийомів мерчандайзингу вітчизняною торговельною мережею, що спрямовані на залучення покупців і стимулювання їх до спонтанних та додаткових покупок. Визначено сучасні тенденції та перспективи мерчандайзингу в умовах, коли магазинів стає все більше, а уподобання покупців все швидше змінюються. Розроблено рекомендації щодо використання сучасних ефективних прийомів та інструментів мерчандайзингу у місцях продажу.
EN: The purpose of the article is to investigate modern methods and tools of merchandising, as well as to determine the effectiveness of their influence on buyers. The article examines the role and significance of merchandising as an effective and necessary tool of marketing communications at points of sale. Considered how merchandising affects the behavior, psychological state, emotions, perception and satisfaction of buyers. Peculiarities, goals and tasks, objects, subjects, elements and forms of merchandising were studied. Merchandising has been found to influence consumer behavior, emotions, perceptions, and satisfaction levels using various techniques and tools such as colors, shapes, sizes, contrasts, symmetry, proportions, rhythm, harmony, and various social influences and interactions between people. Merchandising must also take into account cultural characteristics and differences that influence consumer behavior and choice. Examples of the use of modern effective merchandising techniques by the domestic trade network aimed at attracting buyers and stimulating them to spontaneous and additional purchases are given. It was determined that an individual approach to design, the use of different styles of store equipment, the creation of an atmosphere that corresponds to the theme, history, culture or aesthetics of the store promotes the interest of buyers, turns the usual process of purchasing goods into an exciting experience, family leisure or a themed trip. The modern trends and prospects of merchandising in the conditions when there are more and more stores and the preferences of buyers are changing more and more quickly have been determined. It is noted that in merchandising it is necessary to use new technologies, such as virtual reality, augmented reality, artificial intelligence, big data, mobile applications, QR codes, RFID tags, NFC chips, electronic price tags, interactive displays, touch screens, voice assistants, recognition of faces, gestures, emotions, etc. Recommendations on the use of modern effective methods and tools of merchandising at the points of sale have been developed.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12023
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1387
Розташовується у зібраннях:№ 189

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Razumova.pdf309,82 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.