Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12185
Title: Емоційно-вольова сфера особистості менеджера в процесі управління колективом
Other Titles: Emotional-volitional sphere of the personality of the manager in the process of managing the team
Authors: Барбінова, Алла Володимирівна
Barbinova, Alla
Бабенко, Ірина Василівна
Babenko, Iryna
Keywords: емоційно-вольова сфера
колектив
керівник
управління
особистість
collective
emotional-volitional sphere
management
personality
manager
Issue Date: Jan-2024
Publisher: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Citation: Барбінова А. В. Емоційно-вольова сфера особистості менеджера в процесі управління колективом / А. В. Барбінова, І. В. Бабенко // Економічний простір. - 2024. - № 189. - С. 231-234
Abstract: UK: Стаття присвячена актуальним питанням визначення емоційно-вольової сфери особистості менеджера в процесі управління колективом. Проаналізовано інтеграцію особистісно-психологічних характеристик менеджера в процеси управління. Вказано специфіку діяльності менеджера в сучасних умовах. До основних якостей менеджера належать: внутрішні переконання та бажання керувати; вміння вести за собою; вміння керувати, прагнення до лідерства; розвинені вольові якості та саморегуляція; аналітичні здібності та критичне мислення; вміння працювати в команді та брати на себе відповідальність. Обґрунтовано специфіку емоційно-вольової сфери особистості менеджера та описано її значення в процесі управління колективом. Емоції та почуття належать до однієї підструктури особистості. У дослідженні зазначено, що емоції та почуття можна диференціювати на такі групи: за формою прояву (настрої, афекти, пристрасті); за спрямованістю (позитивні та негативні). Емоційна сфера взаємозалежна з іншими когнітивними процесами: відчуттями, сприйняттям, пам'яттю, мисленням та ін. До вольових якостей особистості відносяться: витримка, ініціативність, наполегливість, організованість, рішучість, самовладання, самостійність, цілеспрямованість та ін. характеристики свідчать про сформованість стійких вольових якостей менеджера: уміння здійснювати адекватну оцінку ситуації, оптимальний вибір способів майбутніх дій, раціональний вибір засобів і засобів, прийняття управлінських рішень та ін. Принципи визначено регуляцію емоційно-вольової сфери особистості керівника в контексті здійснення управлінської діяльності колективом. Визначено, що емоційно-вольова сфера особистості керівника є невід’ємним компонентом особистості керівника, який відображає ситуативне ставлення людини до окремих об’єктів та вольові якості та впливає на комунікативну функцію управління.
EN: The article is devoted to topical issues of determining the emotional-volitional sphere of the manager's personality in the process of team management. The integration of personal and psychological characteristics of the manager into management processes is analyzed. The specifi cs of the manager's activities in modern conditions are indicated. The main qualities of the manager include: internal beliefs and willingness to manage; the ability to lead; the ability to manage, the desire for leader-ship; developed volitional qualities and self-regulation; analytical skills and critical thinking; the ability to work in a team and the ability to take responsibility. The specifi city of the emotional-volitional sphere of the manager's personality is substantiated and its importance in the process of team management is described. Emotions and feelings belong to the same substructure of personality. The study noted that emotions and feelings can be diff erentiated into the following groups: in the form of manifesta-tion (moods, aff ects, passions); by direction (positive and negative). The emotional sphere is interdependent with other cognitive processes: sensation, perception, memory, thinking, etc. The volitional qualities of the individual include: endurance, initia-tive, perseverance, organization, determination, self-control, independence, purposefulness, etc. The following characteristicsindicate the formation of stable volitional qualities of the manager: the ability to carry out an adequate assessment of the situ-ation, the optimal choice of ways for future action, the rational selection of means and tools, managerial decision-making, etc. The principles of regulation of the emotional-volitional sphere of the manager's personality in the context of the implementation of management activities by the team are determined. It is determined that the emotional-volitional sphere of the manager's per-sonality is an integral component of the manager's personality, which refl ects the situational attitude of a person to individual objects and volitional qualities and aff ects the communicative function of management.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12185
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1416
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-41
Appears in Collections:№ 189

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Barbinova.pdf460,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.