Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12626
Title: Business ethical aspects for sustainability: contemporary analysis and assessment
Other Titles: Бізнес-етичні аспекти стійкого розвитку: сучасний аналіз та оцінка
Authors: Petrova, Anastasia
Петрова, Анастасія Олегівна
Karintseva, Oleksandra
Карiнцева, Олександра Iванiвна
Tarasenko, Svitlana
Тарасенко, Світлана Вікторівна
Wojciech, Henryk
Войцех, Г. Д.
Keywords: бізнес
корпоративна соціальна відповідальність
цифрові трансформації
культурні особливості
ділова етика
cultural features
digital transformations
corporate social responsibility
business
business ethics
Issue Date: Feb-2024
Publisher: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Citation: Business ethical aspects for sustainability: contemporary analysis and assessment / A. Petrova, O. Karintseva, S. Tarasenko, H. Wojciech // Економічний простір. – 2024. - № 190. - С. 154-161
Abstract: EN: The research deals with assessment of business ethical aspects for such international companies as Starbucks and Ueshima Coffee Company (UCC), which is relevant in the context of the global business community's focus on achieving the sustainable development indicators of the Agenda 2030 and digital business transformations, which correlate with new ethical challenges associated with ensuring fairness, transparency, privacy, security and accountability in the implementation of digital technolo-gies. We defined the notion of business ethics, its main elements and relations to other categories. Also, cause-effect links were established between cultural features of the USA and Japan and their business ethical aspects. In particular, we focused on certain social basic values: how they influence the business readiness to accept ethical norms. Besides, we estimated the ef-ficiency of corporate social responsibility (CSR) for Starbucks and Ueshima Coffee Company. Their ethical awareness is quite high with minor violations as to five parameters. For example, the Starbucks unethical behavior is confirmed by no open-access data on employees’ CSR training, low progress in environment protection (coffee cup recycling, carbon dioxide decreasing). On the other hand, there is no person to check the CSR observance while reports on social-ecological indexes are not complete. Simultaneously, the Ueshima Coffee Company does not provide any open reports with financial and social-ecological data. No documents of anti-corruption policy are available. Moreover, the social inequality fall is not included unto the Ueshima Coffee Company agenda. Finally, we defined recommendations to improve the corporate ethics and to standardize business ethical principles.
EN: Дослідження присвячено оцінці етичних аспектів ведення бізнесу для таких міжнародних компаній, як Starbucks і Ueshima Coffee Company (UCC), що є актуальним у контексті фокусу світової бізнес-спільноти на досягнення показників сталого розвитку Agenda 2030 та цифрових трансформацій бізнесу, які корелюють із новими етичними викликами, пов’язаними із забезпеченням справедливості, прозорості, конфіденційності, безпеки та підзвітності під час впровадження цифрових технологій. Визначено поняття ділової етики, її основні елементи та співвідношення з іншими категоріями. Також було встановлено причинно-наслідкові зв'язки між культурними особливостями США та Японії та їхніми бізнес-етичними аспектами. Зокрема, ми зосередилися на певних соціальних базових цінностях: як вони впливають на готовність бізнесу прийняти етичні норми. Крім того, ми оцінили ефективність корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) для Starbucks і Ueshima Coffee Company. Їхня етична свідомість досить висока з незначними порушеннями за п'ятьма параметрами. Наприклад, неетичну поведінку Starbucks підтверджує відсутність у відкритому доступі даних про навчання співробітників КСВ, низький прогрес у захисті навколишнього середовища (переробка кавових чашок, зменшення вуглекислого газу). З іншого боку, перевірити дотримання КСВ немає, а звіти щодо соціально-екологічних показників не повні. При цьому Ueshima Coffee Company не надає відкритих звітів з фінансовими та соціально-екологічними даними. Документів антикорупційної політики немає. Крім того, зниження соціальної нерівності не включено до порядку денного Ueshima Coffee Company. Нарешті, ми визначили рекомендації щодо вдосконалення корпоративної етики та стандартизації принципів бізнес-етики.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12626
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1479
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-29
Appears in Collections:№ 190

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petrova.pdf426,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.