Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13137
Назва: | Кластерний аналіз фінансового розвитку територіальних громад Полтавської області |
Інші назви: | Cluster analysis of territorial communitiesʼ financial development in Poltava region |
Автори: | Гришко, Володимир Васильович Hryshko, Volodymyr |
Ключові слова: | фінансова децентралізація податкові надходження бюджети територіальних громад кластери реформа financial decentralization tax revenues clusters budgets of territorial communities reform |
Дата публікації: | кві-2024 |
Видавництво: | Придніпровська державна академія будівництва та архітектури |
Бібліографічний опис: | Гришко В. В. Кластерний аналіз фінансового розвитку територіальних громад Полтавської області / В. В. Гришко // Економічний простір. – 2024. - № 191. - С. 129-136 |
Короткий огляд (реферат): | UK: Економічна політика України сформована на основі децентралізації, що базується на принципі делегування повноважень центральної влади місцевим органам самоврядування. Однією з цілей реформи децентралізації є створення самостійних територіальних одиниць з високим рівнем якості життя населення. Головним механізмом досягнення даної цілі є реалізація не тільки публічної (адміністративної) децентралізації, але й фінансової. Розвиток ефективної регіональної фінансової системи дозволяє вирішувати локальні соціальні проблеми, що в результаті при сприятливих умовах та ефективному публічному управлінні покращить якість життя населення. В Україні фінансова децентралізація реалізовується в декілька етапів. Дослідження показало, що на першому етапі були сформовані складові бюджетів територіальних громад та проведена оцінка їх особливостей. Другий етап передбачав внесення змін до Бюджетного Кодексу України та збільшення джерел надходжень до бюджетів територіальних громад. У статті запропоновано як подальший етап децентралізації, здійснювати аналіз моделі реалізації фінансової діяльності громад з її подальшим коригуванням. Запропоновано алгоритм ранжування територіальних громад за рівнем їх розвитку на основі методу кластерного аналізу, який показав, що громади Полтавської області мають різні підходи реалізації фінансово-економічної діяльності. Відносно однакову економічну діяльність виконують громади всіх кластерів у сфері громадської безпеки, духовного та фізичного розвитку, охорони навколишнього середовища та соціального захисту. Відмінності відображаються у сфері видатків при реалізації загальнонаціональних функцій, охорони здоров’я, економічної діяльності та освіти. У ході дослідження виявлено, що бюджети територіальних громад Полтавської області мали приріст бюджетних коштів у 2021 після закінчення другого етапу фінансової децентралізації. Зокрема зросла частка податкових надходжень та міжбюджетних трансферів, як наслідок змін до Бюджетного Кодексу України, зростання трансферів обумовлюється первинною підтримкою громад, виконанням загальнонаціональних завдань та задач Європейського Союзу. Аналізуючи окремі складові видатків територіальних громад можна стверджувати, що Полтавська та Кременчуцька міські територіальні громади мають суттєву перевагу у реалізації фінансової частини, саме тому іншим територіальним громадам необхідно удосконалювати систему управління враховуючі локальні особливості, можливості та потреби. EN: The economic policy of Ukraine is formed through decentralization, which is based on the principle of delegating the powers of the central government to local self-government bodies. One of the goals of the decentralization reform is the creation of independent territorial units with a high level of the population’s quality of life. The main mechanism for achieving this goal is the implementation of not only public (administrative) decentralization but also financial decentralization. The development of an effective regional financial system allows for solving local social problems, which, under favorable conditions and effective public administration, will improve the quality of life of the population. In Ukraine, financial decentralization is implemented in several stages. The study showed that at the first stage, the components of the territorial communities’ budgets were formed, and their features were assessed. The second stage involved making changes to the Budget Code of Ukraine and increasing sources of income for the territorial communities’ budgets. We suggest that the next stage be the analysis of the implementation model of the communities’ financial activity with its further adjustment. An algorithm for ranking territorial communities according to their level of development is proposed based on the method of cluster analysis, which showed that the communities of Poltava region have different approaches to the implementation of financial and economic activities. Relatively the same economic activity is performed by communities of all clusters in the sphere of public safety, spiritual and physical development, environmental protection and social protection. Differences are reflected in the sphere of expenditures in the implementation of national functions, health care, economic activity and education. During the study, it was found that the territorial communities’ budgets of the Poltava region had an increase in budget funds in 2021 after the end of the second stage of financial decentralization. In particular, the share of tax revenues and interbudgetary transfers increased, because of changes to the Budget Code of Ukraine, the primary support of communities determines the increase in transfers, and the fulfillment of national tasks of the European Union. Analyzing the individual components of territorial communities’ expenses, it can be stated that Poltava and Kremenchuk urban territorial communities have a significant advantage in implementing the financial part, which is why other territorial communities need to improve the management system considering local features, opportunities, and needs. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13137 |
Інші ідентифікатори: | http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1545 DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-22 |
Розташовується у зібраннях: | № 191 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Hryshko.pdf | 680,87 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.