Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13138
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЛіпич, Любов Григорівна-
dc.contributor.authorLipych, Liubov-
dc.contributor.authorКушнір, Мирослава Анатоліївна-
dc.contributor.authorKushnіr, Myroslаvа-
dc.date.accessioned2024-06-11T08:36:38Z-
dc.date.available2024-06-11T08:36:38Z-
dc.date.issued2024-04-
dc.identifierhttp://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1546-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-23-
dc.identifier.citationЛіпич Л. Г. Менторство як інструмент розвитку професійних можливостей працівників підприємства / Л. Г. Ліпич, М. А. Кушнір // Економічний простір. – 2024. - № 191. - С. 137-141uk_UA
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13138-
dc.description.abstractUK: Мета статті полягає в розкритті можливостей менторства тa особливостей моделей розвитку професійний можливостей працівників підприємства. Встановлено, що менторству притаманні такі основні функції: надання психосоціальної підтримки та пропонування кар’єрної або професійної підтримки. Доведено, що менторство є ефективним, коли наставники та підопічні довіряють один одному, діляться досягненнями та невдачами та щиро взаємодіють один з одним. Стабільність роботи, впевненість менті у собі й розуміння подальших кроків - критерій успішності програми наставництва. Окреслено особливості ідентифікації ефективності менторства з початком війни в Україні. Ідентифіковано ризики впровадження менторства та можливі перешкоди. Обґрунтовано, що до основних моделей поведінки менті та наставників, які приносять ефект відносять: індивідуальне менторство (один на один), групове менторство, взаємне менторство, менторство онлайн; реверсне менторство, менторство на основі компетенцій.uk_UA
dc.description.abstractEN: The aim of the article is to unveil the potential of mentorship and the specifics of models for developing the professional capabilities of enterprise employees. Mentorship is a method of leveraging the potential of experienced employees who have accumulated a wealth of knowledge and experience, embodying values and attitudes crucial for the enterprise. It has been established that mentorship inherently includes the following primary functions: providing psychosocial support and offering career or professional support, which encompasses tasks related to developing the enterprise's potential. It is proven that mentorship is effective when mentors and mentees trust each other, share their achievements and failures, and interact sincerely. Stability in work, the mentee's self-confidence, and understanding of future steps are criteria for the success of a mentorship program. The article outlines the features of identifying the effectiveness of mentorship with the onset of the war in Ukraine. A significant portion of current mentorship focuses on stabilizing the enterprise's operations and providing psychological support to employees. Effectiveness is determined by the mentee's ability to move forward. The risks associated with implementing mentorship include the possibility of deteriorating interpersonal relationships due to feelings of unfairness among mentees; creating a sense of threat in the mentor, who fears that the mentor-mentee relationship undermines their authority; and the potential for perpetuating unacceptable elements of the enterprise's organizational culture. Possible obstacles to implementing mentorship in an enterprise may include a mentor's unwillingness to share knowledge; generational misunderstandings; low awareness of the mentorship concept; and an inability to transfer knowledge effectively. It is substantiated that the main models of behavior for mentees and mentors that yield results include individual mentorship (one-on-one), group mentorship, reciprocal mentorship, online mentorship, reverse mentorship, and competency-based mentorship. The article presents the advantages, disadvantages, and potential uses of each model. Each of these models can be adapted to the specific needs of the enterprise or individual mentees. The choice of mentorship model depends on the goals, resources, and context of the interaction.-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherПридніпровська державна академія будівництва та архітектуриuk_UA
dc.subjectмоделі поведінки менторівuk_UA
dc.subjectкритерій успішності менторстваuk_UA
dc.subjectзавдання менторстваuk_UA
dc.subjectмета менторства,uk_UA
dc.subjectфункції наставницьких відносинuk_UA
dc.subjectефективність менторстваuk_UA
dc.subjectmodels of mentors' behavioruk_UA
dc.subjectsuccess criterion of mentoringuk_UA
dc.subjecteffectiveness of mentoringuk_UA
dc.subjectgoal of mentoring, tasks of mentoringuk_UA
dc.subjectunctions of mentoring relationshipsuk_UA
dc.titleМенторство як інструмент розвитку професійних можливостей працівників підприємстваuk_UA
dc.title.alternativeMentoring as a tool for developing professional opportunities for company employeesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:№ 191

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Lipych.pdf363,21 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.