Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14196
Title: Адаптація учасників освітнього процесу до дистанційного навчання в період воєнного стану
Other Titles: Adaptation of educational process participants to distance education during the period of martial status
Authors: Смирнова, Ольга Вячеславовна
Smirnova, Olha
Гармаш, Світлана Миколаївна
Harmash, Svitlana
Герасименко, Володимир Олександрович
Herasymenko, Volodymyr
Keywords: самостійна робота
синхронний режим
дистанційне навчання
воєнний стан
психологічні аспекти
онлайн-опитування
synchronous mode
martial law
psychological aspects
independent work
distance learning
online survey
Issue Date: Nov-2024
Publisher: ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"
Український державний університет науки і технологій
Citation: Смирнова О. В. Адаптація учасників освітнього процесу до дистанційного навчання в період воєнного стану / О. В. Смирнова, С. М. Гармаш, В. О. Герасименко // Український журнал будівництва та архітектури. – 2024. – № 5. – С. 133-141
Abstract: UK: Постановка проблеми. Вимушена зміна форми навчання у вищій школі, яка була спочатку зумовлена пандемією COVID-19, а потім і введенням воєнного стану, вимагає від усіх учасників освітнього процесу ефективного реагування на появу все нових викликів. Процес адаптації до вимушеної трансформації форми навчання складний, як з погляду технічних можливостей забезпечення якості освіти, так і з точки зору психоемоційного стану студентів та викладачів. Створити комфортне освітнє середовище неможливо без моніторингу потреб студентів. Ці потреби динамічні у зв’язку з постійними змінами форм навчання. Адаптація студентів до нових форм навчання (без втрат у якості) буде залежати від розуміння їх ставлення до нововведень в організації навчання та врахування їхньої думки у плануванні подальших змін. Мета та завдання. Визначення ставлення студентів до організації навчання у вищому навчальному закладі в умовах воєнного стану з урахуванням психологічних аспектів. Висновки. Результати проведеного онлайн-опитування серед здобувачів вищої освіти свідчать про поступову адаптацію всіх учасників навчального процесу до різних форм навчання. В цілому студенти задоволені проведенням онлайн-занять за розкладом (синхронний режим за допомогою платформи Zoom). З психологічної точки зору існують проблеми з концентрацією уваги під час навчання, пов’язані із загрозами здоров’ю та життю. Результати опитування свідчать, що потрібно звернути більше уваги на психологічну підтримку. Це можна зробити, запропонувавши студентам для вивчення окрему вибіркову дисципліну, яка спрямована на отримання навичок щодо забезпечення особистого захисту під час збройної та/або інформаційної агресії, або додати до переліку обов’язкових тем для кураторських годин. Загалом студенти позитивно оцінюють зміни у дистанційній форми навчання, які відбулися після її впровадження з початку пандемії коронавірусу. Більшість студентів задоволена організацією та проведенням навчання у дистанційному форматі. Після скасування воєнного стану в країні більшість магістрів обрала би дистанційну форму навчання, більшість бакалаврів –змішану.
EN: Problem statement.The forced change in the form of education in higher education, which was first caused by the COVID-19 pandemic, and then by the introduction of martial law, requires all participants in the educational process to respond effectively to the emergence of new challenges. The process of adaptation to the forced transformation of the form of education is complex, both from the point of view of the technical possibilities of ensuring the quality of education, and from the point of view of the psycho-emotional state of students and teachers. It is impossible to create a comfortable educational environment without monitoring the needs of students. These needs are dynamic due to constant changes in the forms of education. Adaptation of students to new forms of education (without loss of quality) will depend on understanding their attitude to innovations in the organization of education and taking into account their opinion when planning further changes. Purpose of the article. Determining the attitude of students tothe organization of education in a higher educational institution in the conditions of martial law, taking into account psychological aspects. Conclusion. The results of an online survey among students of higher education indicate the gradual adaptation of all participants in the educational process to various forms of education. In general, students are satisfied with conducting online classes according to the schedule (synchronous mode using the Zoom platform). From a psychological point of view, there are problems with concentration of attention when studying, associated with threats to health and life. The results of the survey indicate that more attention should be paid to psychological support.This can be done by offering students to study a separateelective discipline, which is aimed at obtaining skills to ensure personal protection during armed and/or informational aggression, or add to the list of mandatory topics for curatorial hours. In general, students positively evaluate the changes in the distance learning method that took place after its introduction since the beginning of the coronavirus pandemic. The majority of students are satisfied with the organization and conduct of education in a distance format. After the abolition of martial law inthe country, the majority of master's students would choose distance learning, most bachelor's − mixed.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14196
Other Identifiers: http://uajcea.pgasa.dp.ua/article/view/315958
DOI:10.30838/UJCEA.2312.301024.133.1102
Appears in Collections:№ 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SMIRNOVA.pdf928,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.