Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14567
Назва: Роль соціальних мереж у поширенні фінансової інформації та її вплив на фондовий ринок: на прикладі акцій американської автомобільної компанії TESLA
Інші назви: The role of social networks in spreading financial information and its impact on the stock market: on the example of shares of the american automobile company TESLA
Автори: Слюсарчук, Лідія Іванівна
Slyusarchuk, Lidia
Діденко, І. О.
Didenko, Ivan
Ключові слова: соціальні мережі
Tesla
інвестори
фінансовий ринок
фінансова інформація
Ілон Маск
financial information
Elon Musk
social networks
financial market
investors
Дата публікації: гру-2024
Видавництво: ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"
Український державний університет науки і технологій
Бібліографічний опис: Слюсарчук Л. І. Роль соціальних мереж у поширенні фінансової інформації та її вплив на фондовий ринок: на прикладі акцій американської автомобільної компанії TESLA / Л. І. Слюсарчук, І. О. Діденко // Економічний простір. – 2024. – № 196. – С. 225-230
Короткий огляд (реферат): UK: В статті розглянуто ретроспективний аналіз розвитку соціальних мереж як джерела фінансової інформації, визначено ключові етапи їх еволюції та вплив на фінансові ринки. Розглянуто механізми поширення фінансових новин через платформи соціальних медіа, такі як X (Twitter), Reddit і інші, та їхній вплив на прийняття економічних рішень. Проаналізовано вплив Ілона Маска на поведінку інвесторів щодо акцій Tesla. Досліджено динаміку змін у прийнятті рішень інвесторами під впливом публікацій у соцмережах, а також оцінено ефективність соціальних мереж як інструменту для прогнозування ринкових трендів. Обґрунтовано необхідність вивчення поведінкових аспектів інвесторів у контексті інформаційного впливу соціальних мереж та запропоновано шляхи для мінімізації ризиків, пов'язаних із поширенням публічної думки.
EN: The article provides a retrospective analysis of the development of social networks as a source of financial information, identifies key stages of their evolution and impact on financial markets. The study aims to study how the spread of news and rumors through social networks affects investment decision-making, market volatility and economic processes. The mechanisms of financial news dissemination through social media platforms such as X (Twitter), Reddit and others and their impact on economic decision-making are examined. The algorithm of social networks is built on the selection of information for users depending on their interests, activity and network of contacts. Algorithmic systems used in platforms determine what news will reach users and when. This creates the opportunity for the "viral" spread of certain information, when messages quickly gain popularity due to numerous likes, reposts and discussions. Financial news often becomes so "viral", especially if they concern significant events in the market, such as mergers of large corporations or significant fluctuations in stocks. The influence of Elon Musk on the behavior of investors regarding Tesla shares is analyzed. The dynamics of changes in investor decision-making under the influence of publications on social networks is studied, and the effectiveness of social networks as a tool for forecasting market trends is also assessed. The analysis showed that in the short term, the frequency of Musk's tweets is only slightly correlated with changes in the value of the shares, but in the long term, this relationship becomes more pronounced. In particular, the study confirmed the presence of a positive correlation between Musk's activity on social networks and fluctuations in Tesla stock prices, especially at the time of important publications directly related to the company. It is worth noting that not every company or market reacts the same way to activity on social networks. The impact of such information signals varies significantly depending on the sector of the economy and the specifics of the company. The need to study the behavioral aspects of investors in the context of the information influence of social networks is substantiated and ways are proposed to minimize the risks associated with the spread of public opinion.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14567
Інші ідентифікатори: https://economic-prostir.com.ua/article/196-rol-soczialnyh-merezh-u-poshyrenni-finansovoyi-informacziyi-ta-yiyi-vplyv-na-fondovyj-rynok-na-prykladi-akczij-amerykanskoyi-avtomobilnoyi-kompaniyi-tesla/
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.196.225-230
Розташовується у зібраннях:№ 196

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Slyusarchuk.pdf380,86 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.