Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14828
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorРешетняк, Тетяна Іванівна-
dc.contributor.authorReshetniak, Tetiana-
dc.date.accessioned2025-03-03T07:29:33Z-
dc.date.available2025-03-03T07:29:33Z-
dc.date.issued2025-01-
dc.identifierhttps://economic-prostir.com.ua/article/197-fahovi-doslidnyczki-kompetencziyi-menedzhera-v-strategichnomu-upravlinni/-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.30838/EP.197.226-231-
dc.identifier.citationРешетняк Т. І. Фахові дослідницькі компетенції менеджера в стратегічному управлінні / Т. І. Решетняк // Економічний простір. – 2025. – № 197. – С. 226-231uk_UA
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14828-
dc.description.abstractUK: В статті визначено поняття фахових дослідницьких компетенцій менеджера, які є базисом здійснення аналітичної діяльності в стратегічному управлінні. Для ідентифікації змісту та ієрархії дослідницьких компетенцій формалізовано концептуальну модель управлінських компетенцій згідно з професійним освітнім стандартом Британської асоціації менеджменту «Chartered Management Institute». Розроблено авторський методологічний підхід та запропоновано трирівневу модель фахових дослідницьких компетенцій менеджерів. Виокремлено три рівні фахових дослідницьких компетенцій відповідно до аналітичних завдань та методів стратегічного управління: навички збирання фактів, спостереження подій та феноменів, встановлення причин подій та контекстних зв`язків. За результатами аналізу кейсів обраних бізнес-організацій проведено апробацію запропонованого підходу з виявленням специфіки дослідницьких компетенцій в бізнесі відповідно до профілю організації, ринку та вирішуваних аналітичних завдань фахівця.uk_UA
dc.description.abstractEN: Solving the analytical tasks of strategic management under conditions of uncertainty involves the inclusion of professional research skills in the standard set of research competencies. The purpose of the article is to systematize the principles, define the content, allocate the types and formalize the conceptual model of professional research competencies of a manager related to the performance of specific tasks of searching, analyzing and comprehending target information in the strategic management of an organization. The article presents the author's definition of the concept of professional research competencies of a manager in business as a set of skills and abilities to work with uncertainty, which characterizes the state of the external environment of professional activity and solving professional current tasks. In order to identify the content and hierarchy of research competencies, a conceptual model of management competencies is formalized in accordance with the Chartered Management Institute (CMI) professional educational standard. In the structure of the CMI Professional Standard. The Standard, which consists of 9 hard skills and 3 soft skills, identifies groups of strategic management skills for dealing with the unknown: data collection, market and competitive advantage analysis, internal and external benchmarking, resource assessment, risk identification and change effectiveness. The author's own methodological approach is developed and a three-level model of professional research competencies of managers is proposed. Three levels of professional research competencies have been allocated in accordance with the analytical tasks and methods of strategic management: skills of recording and analyzing facts inside and outside the organization; observation of internal and external events and phenomena that affect the development of the organization; determination of the causes of events and contextual connections. Research tasks at the levels of analysis of facts, events and causes are detailed in accordance with the objects of research: organization, meso-environment (market, industry, competition), macro-environment; strategic perspective and future management. Based on the data from the analysis of cases of selected Ukrainian business organizations, the proposed approach is tested and conclusions are drawn about the specifics of research competencies in business in accordance with the profile of the organization, market and analytical tasks of the specialist.-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"uk_UA
dc.publisherУкраїнський державний університет науки і технологій-
dc.subjectдослідницькі компетенціїuk_UA
dc.subjectстратегічне управлінняuk_UA
dc.subjectменеджментuk_UA
dc.subjectметодuk_UA
dc.subjectпошукuk_UA
dc.subjectаналізuk_UA
dc.subjectпричиниuk_UA
dc.subjectфеномениuk_UA
dc.subjectфактиuk_UA
dc.subjectanalysisuk_UA
dc.subjectmanagementuk_UA
dc.subjectresearch competenciesuk_UA
dc.subjectmethoduk_UA
dc.subjectstrategic managementuk_UA
dc.subjectphenomenauk_UA
dc.subjectfactsuk_UA
dc.subjectsearchuk_UA
dc.subjectcausesuk_UA
dc.titleФахові дослідницькі компетенції менеджера в стратегічному управлінніuk_UA
dc.title.alternativeProfessional research competences of a manager in strategic managementuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:№ 197

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Reshetniak.pdf624,27 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.