Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14859
Title: Стратегічне планування конкурентоспроможності підприємств в умовах невизначеності
Other Titles: Strategic planning of competitiveness of enterprises in conditions of uncertainty
Authors: Таран, Оксана Миколаївна
Taran, Oksana
Павлюк, Ю. В.
Pavliuk, Yurii
Keywords: конкурентоспроможність
підприємництво
невизначеність
диверсифікація
стратегічне планування
невизначеність
ризики
страхування
адаптація
інновації
entrepreneurship
competitiveness
diversification
uncertainty
strategic planning
insurance
uncertainty
innovation
risks
adaptation
Issue Date: Feb-2025
Publisher: ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"
Український державний університет науки і технологій
Citation: Таран О. М. Стратегічне планування конкурентоспроможності підприємств в умовах невизначеності / О. М. Таран, Ю. В. Павлюк // Економічний простір. – 2025. – № 198. – С. 123-129
Abstract: UK: Проблематика стратегічного планування розвитку конкурентоспроможності українських підприємств в умовах воєнного стану визначається як одна з базових умов збереження системи національної економіки. Відповідно до специфіки воєнного часу, дослідження умов формування конкурентоспроможності стає важливим вектором економічних досліджень. Стаття призначена саме завданням здійснення процесів стратегічного планування для забезпечення конкурентоспроможності українських підприємств в умовах повномасштабної війни. Доведено, що формування конкурентоспроможності бізнесу для українських підприємців спирається на орієнтування не лише на економічні зміни в ринку, але й на ризики воєнного часу, а також виконувати забезпечення не лише бізнесових, але й суспільних завдань в їх функціонуванні. Особливу увагу приділено дослідженню фактичного стану діяльності національних підприємств та основним способам виживання та забезпечення їх конкурентоздатності. Визначено головні напрямки стратегічного планування для діяльності внутрішнього та зовнішнього середовища підприємств в умовах невизначеності та оцінено можливості з реалізації стратегічних векторів планування економічної діяльності воєнного часу.
EN: The issue of strategic planning for the development of the competitiveness of Ukrainian enterprises in martial law is defined as one of the main conditions for preserving the national economic system. In accordance with the specifics of wartime, an important vector of economic research is the study of the conditions for the formation of competitiveness. The article is intended specifically to solve the tasks of implementing strategic planning processes to ensure the competitiveness of Ukrainian enterprises in conditions of full-scale war. It is proven that the formation of business competitiveness for Ukrainian entrepreneurs is based on an orientation not only to economic changes in the market environment, but also to the risks of wartime and to ensuring not only business, but also social tasks in their functioning. Special attention is paid to the study of the real state of national enterprises and the main ways of survival and ensuring their competitiveness. Most entrepreneurs who continue to work in the country have already adapted to the conditions of war and accepted its risks. Most entrepreneurs consider it possible to maintain the existing scale of business for 2024, provided that there are no possible critical changes. Indicators of general economic sentiment for 2024, unlike 2022, have a slight but positive overall dynamics, although industry business confidence indices remain negative, as does general consumer sentiment. The military situation in 2024 remains the main factor of uncertainty in the development of the competitiveness of Ukrainian companies. However, the decline is characteristic of most sectors of the economy. Large companies, having a larger resource reserve, are in a somewhat better condition than medium-sized and small ones. The main directions of strategic planning of activities are determined for the internal and external environment of enterprises in conditions of uncertainty. The main areas of further ensuring competitiveness for enterprises of the Ukrainian economy during the war are: diversification of activities, cost optimisation, investment in innovations, rational allocation of resources and close cooperation with the state and international partners. The possibilities of implementing strategic vectors of planning economic activity in wartime are determined.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14859
Other Identifiers: https://economic-prostir.com.ua/article/198-strategichne-planuvannya-konkurentospromozhnosti-pidpryyemstv-v-umovah-nevyznachenosti/
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.198.123-129
Appears in Collections:№ 198

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Taran.pdf295,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.