Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16300
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorБєлова, Тетяна Геннадіївна-
dc.contributor.authorBelova, Tatyana-
dc.contributor.authorКрайнюченко, Ольга Феодосіївна-
dc.contributor.authorKrainiuchenko, Olga-
dc.date.accessioned2025-10-29T11:22:00Z-
dc.date.available2025-10-29T11:22:00Z-
dc.date.issued2025-08-
dc.identifierhttps://economic-prostir.com.ua/article/204-mozhlyvosti-konczepcziyi-soczialno-vidpovidalnogo-biznesu-u-zabezpechenni-stijkyh-konkurentnyh-perevag/-
dc.identifierhttps://doi.org/10.30838/EP.204.44-47-
dc.identifier.citationБєлова Т. Г. Можливості концепції соціально-відповідального бізнесу у забезпеченні стійких конкурентних переваг / Т. Г. Бєлова, О. Ф. Крайнюченко // Економічний простір. – 2025. – № 204. – С. 44-47uk_UA
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16300-
dc.description.abstractUK: Стаття присвячена розгляду можливостей використання концепції соціальної відповідальності бізнесу для досягнення конкурентних переваг. Описується зміст концепції соціальної відповідальності, її значення у забезпеченні стійких позицій на ринку. Розглядається сутність конкурентних переваг, їхня необхідність для підприємства, яке хоче виділитися поміж конкурентів, досягти значних результатів своєї виробничо-господарської діяльності. Наводяться можливі приклади конкурентних переваг. Підкреслюється, що вони можуть мати різний характер, але соціальна спрямованість підприємства може допомогти у їхньому формуванні. Пропонується у якості джерел забезпечення конкурентних переваг використовувати можливості концепції соціальної відповідальності. Розглянуто середовище прояву концепції соціальної відповідальності, яке розподілене на внутрішнє, мікросередовище та макросередовище. Прояв концепції у внутрішньому середовищі стосується відповідальності щодо працівників компанії, мікросередовищі – у стосунках із споживачами та іншими елементами мікросередовища, макросередовищі – відповідальності по відношенню до суспільства та партнерів по бізнесу. Наведено взаємозв’язок між соціальною відповідальністю та конкурентними перевагами.uk_UA
dc.description.abstractEN: The article outlines the possibilities of the concept of socially responsible business to ensure competitive advantages of the enterprise. They are necessary to increase the stability of the company's positions in the market and the efficiency of production and economic activities. The problems of social responsibility and gaining competitive advantages have been studied by many scientists, so the topic is relevant. The content of the concept of social responsibility and its significance in the activities of the enterprise are shown. It is emphasized that it can play a key role in the process of forming competitive advantages. The need for an enterprise to have competitive advantages in order to strengthen its position and stand out among competitors is considered. Possible competitive advantages are given that are associated with different areas of the enterprise's activity: new technological processes and types of products, new ideas and solutions, innovative activities of the enterprise, etc. Among these types of competitive advantages, the social orientation of business stands out. The importance of social responsibility as a concept that can contribute to the acquisition of competitive advantages is emphasized. The positive consequences of applying this concept in the activities of the enterprise are formulated: improvement of the enterprise management system and changes in the behavior of the workforce; the presence of loyal and satisfied consumers; positive opinion about the enterprise, its products, quality, innovations, trademarks; goodwill from society and partners with whom the enterprise has relations, etc. The responsibility of the enterprise is classified depending on the environment of manifestation: internal, microenvironment, macroenvironment. The consequences of applying responsibility among the company's employees (internal environment) are considered. The essence of the proposed measures in acquiring competitive advantages in relations with consumers and other components of the microenvironment is described. Possible advantages of responsibility to society and business partners (macroenvironment) are proven. The relationship between the social orientation of the company and competitive advantages has been determined. Thus, the implementation of the basic provisions of the concept of socially responsible business in the activities of the enterprise can become a source of competitive advantages.-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"uk_UA
dc.publisherУкраїнський державний університет науки і технологій-
dc.subjectконцепції маркетингуuk_UA
dc.subjectконцепція соціально-відповідального маркетингуuk_UA
dc.subjectсоціальна відповідальністьuk_UA
dc.subjectвиди соціальної відповідальностіuk_UA
dc.subjectконкурентні перевагиuk_UA
dc.subjectджерело конкурентної перевагиuk_UA
dc.subjectmarketing conceptsuk_UA
dc.subjectsource of competitive advantageuk_UA
dc.subjectthe concept of socially responsible marketinguk_UA
dc.subjectsocial responsibilityuk_UA
dc.subjecttypes of social responsibilityuk_UA
dc.subjectcompetitive advantagesuk_UA
dc.titleМожливості концепції соціально-відповідального бізнесу у забезпеченні стійких конкурентних перевагuk_UA
dc.title.alternativePossibilities of the concept of socially responsible business in ensuring sustainable competitive advantagesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:№ 204

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Belova.pdf260,57 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.