Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/224
Title: Лабораторія педагогічної майстерності викладача як інтегративна складова сучасного технічного закладу вищої освіти
Other Titles: Лаборатория педагогического мастерства преподавателей как интегративная составляющая современного технического вуза
Laboratory of pedagogical skills of teachers as integrative component of modern technical higher education
Authors: Євсєєва, Галина Петрівна
Евсеева, Галина Петровна
Yevseіeva, Halyna
Лисенко, Галина Іванівна
Лысенко, Галина Ивановна
Lysenko, Halyna
Федіна, Віолетта Геннадіївна
Федина, Виолетта Геннадьевна
Fedina, Violetta
Keywords: професійно-педагогічна компетентність
викладачі технічних закладів вищої освіти
самовдосконалення особистості
лабораторія педагогічної майстерності
школа професійного розвитку
профессионально-педагогическая компетентность
преподаватели высших технических учебных заведений
самосовершенствование личности
лаборатория педагогического мастерства
школа профессионального развития
vocational and pedagogical competence
teachers of technical institutions of higher education
self-perfection of personality
laboratory of pedagogical skills
school of professional development
Issue Date: Feb-2018
Citation: Євсєєва Г. П. Лабораторія педагогічної майстерності викладача як інтегративна складова сучасного технічного закладу вищої освіти / Г. П. Євсєєва, Г. І. Лисенко, В. Г. Федіна // Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури. - 2018. - № 1. - С. 96-104.
Abstract: UK: Постановка проблеми. Розуміючи важливість постійного саморозвитку та самовдосконалення, науково-педагогічного працівника, з метою підвищення рівня його професійно-педагогічної компетентності виникла гостра необхідність створити власну Лабораторію педагогічної майстерності, яка має всі можливості стати школою формування професійної компетентності викладачів ДВНЗ ПДАБА. Мета статті - проаналізувати рівень розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів сучасних закладів вищої технічної освіти та запропонувати ефективні шляхи підвищення зазначеної компетентності з метою удосконалення педагогічного процесу і підвищення якості навчання в ДВНЗ ПДАБА. Завдання дослідження: 1) визначити структуру професійно-педагогічної компетентності сучасного викладача; 2) з'ясувати співвідношення понять «професійно-педагогічна компетентність» і «професійний саморозвиток»; 3) визначити роль і місце Лабораторії педагогічної майстерності в структурі ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» як організації прогресивного викладацького співтовариства у питаннях євроінтеграційних освітніх проблем. Висновок. Сучасний викладач як вчений і педагог, повинен виходити за рамки своїх спеціальних дисциплін, постійно розширювати коло своїх компетенцій, бути в курсі інновацій в педагогічній науці. Оскільки, студенти свідомо і несвідомо копіюють своїх викладачів і для того, щоб підготувати висококваліфікованого конкурентоспроможного молодого фахівця, викладачі повинні бути суперпрофесіоналами у своїй галузі, здатними до самоактуалізації в науково-педагогічної діяльності, займаючись постійним саморозвитком і самовдосконаленням.
RU: Постановка проблемы. Понимая важность постоянного саморазвития и самосовершенствования научно-педагогического работника, с целью повышения уровня его профессионально-педагогической компетентности возникла необходимость создать собственную Лабораторию педагогического мастерства, которая имеет все возможности стать школой формирования профессиональной компетентности преподавателей ДВНЗ ПГАСА. Цель статьи – проанализировать уровень развития профессионально-педагогической компетентности преподавателей современных заведений высшего технического образования и предложить эффективные пути повышения указанной компетентности с целью усовершенствования педагогического процесса и повышения качества обучения в ДВНЗ ПГАСА. Задачи исследования: 1) определить структуру профессионально-педагогической компетентности современного преподавателя; 2) выяснить соотношение понятий «профессионально-педагогическая компетентность» и «профессиональное саморазвитие»; 3) определить роль и место Лаборатории педагогического мастерства в структуре ДВНЗ «Приднепровская государственная академия строительства и архитектуры» как организации прогрессивного преподавательского сообщества в вопросах евроинтеграционных образовательных проблем. Вывод. Современный преподаватель как ученый и педагог, должен выходить за рамки своих специальных дисциплин, постоянно расширять круг своих компетенций, быть в курсе инноваций в педагогической науке. Вообще, студенты сознательно и бессознательно копируют своих преподавателей и для того, чтобы подготовить высококвалифицированного конкурентоспособного молодого специалиста, преподаватели должны быть суперпрофессионалами в своей области, способными к самоактуализации в научно-педагогической деятельности, которые занимаются постоянным саморазвитием и самосовершенствованием.
EN: Realizing the importance of constant self-development and self-improvement of the scientific and pedagogical worker in order to increase his professional and pedagogical competence, we decided to set up our own Laboratory of Pedagogical Skill, which has all the possibilities to become a school for the formation of professional competence of teachers of Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture. By the way, our project is not a single phenomenon of modern high school. Similar projects are implemented, as a rule, in higher pedagogical educational institutions; also in Kiev-Mohyla Academy it is organized its own certified School of Professional Development of Teachers. The purpose of the article is to analyze the level of development of vocational and pedagogical competence of teachers of modern higher education institutions and to propose effective ways to increase this competence in order to improve the pedagogical process and improve the quality of education at Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture. Objectives of the research: 1) to determine the structure of vocational and pedagogical competence of the modern teacher; 2) to find out the correlation between the concepts of "professional-pedagogical competence" and "professional self-development"; 3) to determine the role and place of the Laboratory of Pedagogical Skills in the structure of Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture as the center of the progressive teaching community in questions of European integration educational problems. Conclusion. A modern teacher as a scientist and a teacher should go beyond the scope of his special disciplines, constantly expand his own competencies, be aware of innovations in pedagogical science. Generally, students knowingly and unknowingly copy their teachers, and in order to prepare a highly skilled, competitive young specialist, teachers must be super professionals in their field, capable to self-actualization in scientific and pedagogical activities that are engaged in constant self-development and self-improvement. Consequently, on the agenda of the modern high school there is a change in the culture of teaching, which requires extraordinary efforts on the part of teachers (who are forced to seek new forms of classes, modern didactic materials, methods of communication, assessment systems), and on the part of the administration of higher education (providing modern information system, educational materials, organization and support of innovative forms of training organization), as well as from students (who are aware of their partner position in the educational process and personal responsibility for the results of learning).
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/224
Other Identifiers: DOI: 10.30838/J.BPSACEA.2312.170118.96.65
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YEVSEІEVA.pdf265,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.