Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2318
Title: Концепція конкурентного стратегічного вибору та аналіз розвитку молокопереробних підприємств України
Other Titles: Концепция конкурентного стратегического выбора и анализ развития молокоперерабатывающих предприятий Украины
Concept of competitive strategic choice and analysis of development of Ukrainian mine-fertilizer enterprises
Authors: Усикова, Олена Миколаївна
Усикова, Елена Николаевна
Usykova, Olena
Keywords: аналіз зовнішнього середовища
конкурентоспроможність
конкурентна стратегія
стратегічний аналіз
стратегія маркетингу
стратегічні рішення
ресурсне забезпечення
анализ внешней среды
конкурентоспособность
конкурентная стратегия
стратегический анализ
стратегия маркетинга
стратегические решения
ресурсное обеспечение
environmental analysis
competitiveness
competitive strategy
strategic analysis
marketing strategy
strategic decisions
resource support
Issue Date: Mar-2019
Citation: Усикова О. М. Концепція конкурентного стратегічного вибору та аналіз розвитку молокопереробних підприємств України / О. М. Усикова // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 19. – С. 198-204.
Abstract: UK: Визначення конкурентоспроможностi пiдприємства харчової промисловості важливе й актуальне для економiки галузi та для пiдприємства-виробника, особливо на стадiяx дитинства, юностi, cтapiння його життєвого циклу. Ринковi вiдносини не дають можливостi пiдприємствам тривалий час займати стiйке положення на ринку, спираючись у своїй виробничо-збутовiй cтpaтeгiї тiльки на виробництво i реалiзацiю продукцiї та послуг, не враховуючи стан та тенденцiї розвитку оточуючого середовища (конкурентів, споживачiв). Забезпеченню конкурентоспроможностi пiдприємства сприяють рiшення про вихiд на новi ринки, реорганiзацiя структури, модифiкацiя та освоєння нових видiв продукцiї, замiна основних виробничих фондiв, коректування маркетингової дiяльностi та iн. Piвень конкурентоспроможності може знижуватися або зростати вiдповiдно до iнтенсивностi конкуренцiї, використання ресурсного потенцiалу пiдприємства, ефективностi його конкурентної cтpaтeгiї.
RU: Определение конкурентоспособности предприятия пищевой промышленности важное и актуальное для экономики области и для предприятия-производителя, особенно на стадияx детства, юности, cтapения его жизненного цикла. Рыночные отношения не дают возможности предприятиям длительное время занимать устойчивое положение на рынке, опираясь в своей производственно-убыточной cтpaтeгии только на производство и реализацию продукции и услуг, не учитывая состояние и тенденции развития окружающей среды (конкурентов, потребителей). Обеспечению конкурентоспособности предприятия способствуют решение о выходе на новые рынки, реорганизация структуры, модификация и освоение новых видов продукции, замена основных производственных фондов, корректировка маркетинговой деятельности и др. Уровень конкурентоспособности может снижаться или расти в соответствии с интенсивностью конкуренции, использованием ресурсного потенциала предприятия, эффективностью его конкурентной cтpaтeгии.
EN: Determining the competitiveness of the food industry is important and relevant for the economy of the industry and for the manufacturer, especially in the stage of childhood, youth, and the life cycle of the enterprise. Market relations do not allow enterprises to hold long-term positions in the market, relying on their production and sales only on the production and sale of products and services, not taking into account the state and tendencies of the environment (competitors, consumers). Ensuring the competitiveness of the enterprise is facilitated by the decision on the emergence of new markets, reorganization of the structure, modification and development of new product types, replacement of the main productive assets, adjustment of marketing activities, etc. The level of competitiveness may decrease or increase in accordance with the intensity of competition, the utilization of the resource potential of the enterprise, and the efficiency of its competitive capability. Improving the quality of milk is an important condition for the effective functioning and development of production, increasing the competitiveness of finished products. Such an approach is impossible without the introduction of an integrated quality management system that involves the use of the main functions: planning, organization, control, promotion of quality and elements of these functions: material, technical, information support, organizational structure, standardization, customer orientation (customer), training etc. Consequently, conceptual approaches to stimulating dairy enterprises should be based on the marketing strategy of dairy processing enterprises of agrarian complex, which is consistent with the strategic direction of the state's policy for further development and increase of the efficiency of functioning of industrial enterprises in all sectors of the agrarian sector, creation of a favorable economic environment for the free co-operation of labor and capital, which has opened unlimited opportunities for the development of integration in the agro-sphere for high-quality n economic basis. To date, there are significant studies of the theory of competition, assessment and diagnosis of competitiveness of the enterprise, the development of competitive strategies, but the peculiarities of the functioning of enterprises in modern conditions make it necessary not only to use competitiveness as an estimated indicator, but also as an object of management that will achieve equilibrium, balanced position for a certain time in the external environment.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2318
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/19_2019/32.pdf
Appears in Collections:№ 2 (19)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Usykova.pdf206,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.