Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2375
Title: Напрями стимулювання інноваційної активності підприємств
Other Titles: Направления стимулирования инновационной активности предприятий
Directions of stimulation of innovative activity of enterprises
Authors: Зінченко, Ольга Анатоліївна
Зінченко, Ольга Анатольевна
Zinchenko, Olha
Keywords: інноваційна діяльність
інноваційна культура
інформаційний простір
інтелектуалізація
кластер
инновационная деятельность
инновационная культура
интеллектуализация
информационное пространство
innovative activity
innovative culture
cluster
information space
intellectualization
Issue Date: Aug-2019
Citation: Зінченко О. А. Напрями стимулювання інноваційної активності підприємств / О. А. Зінченко // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 21. – С. 202-206.
Abstract: UK: У статті комплексно досліджено пріоритетні напрями стимулювання інноваційної активності підприємств. Автор доводить, що розвиток інтелектуального капіталу є домінуючою характеристикою інноваційної активності підприємств. Особливу роль відведено процесам кластеризації простору взаємодії науки та бізнесу. Обґрунтовано, що кластерні утворення впливають на суспільну думку через генерацію креативних ідей, підприємницьку активність, поширення цінностей інноваційного розвитку. Встановлено, що процеси кластеризації можливі тільки в умовах тісної інформаційної взаємодії економічних агентів, що сприяє інтенсифікації контактів підприємств, активізації інформаційного обміну, використанню нових онлайн-сервісів. Як особливий напрям стимулювання інноваційної діяльності підприємств виокремлено розроблення засад інноваційної культури.
RU: В статье комплексно исследованы приоритетные направления стимулирования инновационной активности предприятий. Автор доказывает, что развитие интеллектуального капитала является доминирующей характеристикой инновационной активности предприятий. Особая роль отведена процессам кластеризации пространства взаимодействия науки и бизнеса. Обосновано, что кластерные образования влияют на общественное мнение через генерацию креативных идей, предпринимательскую активность, распространение ценностей инновационного развития. Установлено, что процессы кластеризации возможны только в условиях тесного информационного взаимодействия экономических агентов, что способствует интенсификации контактов предприятий, активизации информационного обмена, использованию новых онлайн-сервисов. Как особое направление стимулирования инновационной деятельности предприятий выделена разработка основ инновационной культуры.
EN: Trends in the development of national innovation systems show that an important part of a successful state innovation policy should be the high attractiveness of innovation activity, the focus on the implementation of positive technological transformations of the national economy. In the article the priority directions of stimulation of innovation activity of enterprises are comprehensively investigated. The author argues that the development of intellectual capital is the dominant characteristic of the innovation activity of enterprises. A special role is assigned to the clustering processes of the interaction space between science and business. It is substantiated that cluster education influences public opinion through the generation of creative ideas, entrepreneurial activity, the propagation of values of innovative development. As a special direction of stimulation of innovative activity of enterprises, the development of the foundations of innovation culture is singled out. Managerial (marketing, design) technologies of activating the positive region image and the potential of cluster formation are systemized. It has been proved that the creation of clusters contributes to the development of business activity in the region, the close connection of production, scientific sphere and infrastructure, thus creating a favorable investor relationship, improving the standard of living and increasing public confidence, the authorities’ attention to the region is increased through activation of innovation development. As the methodological basis of cluster formation, the main provisions of the theory of growth poles are proposed. It has been established that cluster formations has the effect of attracting, as through positive indicators of their activity they attract market agents and encourages effective cooperation more and more. Through the information interaction, the business reputation of the cluster participants, which is distributed in the internal and external information space, is formed. Particular attention is paid to the culture of innovation clusters as a reflection of those values and basic guidelines that direct and regulate innovation activity, create motives for innovative work and reflect the scientific tradition inherent in a particular cluster.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2375
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/33.pdf
Appears in Collections:№ 4 (21)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zinchenko.pdf199,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.