Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2386
Назва: Групування факторів впливу для управління витратами підприємства роздрібної торгівлі
Інші назви: Группировка факторов влияния для управления затратами предприятия розничной торговли
Classification of influencing factors on cost management of retail trade enterprise
Автори: Квач, Ірина Ярославівна
Квач, Ирина Ярославовна
Kvach, Irina
Ключові слова: класифікація витрат
постійні витрати
змінні витрати
роздрібна торгівля
управління витратами
классификация затрат
постоянные затраты
переменные затраты
розничная торговля
управление затратами
costs classification
fixed costs
variable costs
retail trade
costs management
Дата публікації: сер-2019
Бібліографічний опис: Квач І. Я. Групування факторів впливу для управління витратами підприємства роздрібної торгівлі / І. Я. Квач // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 21. – С. 223-230.
Короткий огляд (реферат): UK: Роль витрат у функціонуванні підприємства є визначальною, виходячи з чого ефективне управління ними для прийняття рішень стосовно оптимізації та мінімізації здійснюється на основі визначення їхнього складу та структури, а також групування за вагомістю та впливовістю на результат діяльності. Витрати виражаються в грошовому вимірі і передбачають включення до їхнього складу ресурсів, залучених підприємством для досягнення окремих цілей та загальної мети – отримання прибутку та безризикової діяльності. Специфіка торговельної галузі, зокрема роздрібної торгівлі, має власні особливості та, відповідно, свої характерні групи витрат, коефіцієнти значимості, логічні передумови виникнення та методику для управління, що зумовлює актуальність теми дослідження та його основну мету: класифікувати витрати роздрібної торгівлі так, щоб полегшити прийняття управлінських рішень для управління ними.
RU: Роль затрат в функционировании предприятия является определяющей, исходя из чего эффективное управление ими для принятия решений по оптимизации и минимизации осуществляется на основе определения их состава и структуры, а также классификации по значимости и влиятельности на результат деятельности. Расходы выражаются в денежном выражении и предусматривают включение в их состав ресурсов, привлеченных предприятием для достижения отдельных целей и общей цели – получения прибыли и безрисковой деятельности. Специфика торговой отрасли, в частности розничной торговли, имеет свои особенности и, соответственно, свои характерные группы расходов, коэффициенты значимости, логические предпосылки возникновения и методику для управления, обуславливает актуальность темы исследования и его основную цель: классифицировать расходы розничной торговли таким образом, чтобы облегчить принятие управленческих решений для управления ними.
EN: The effectiveness of cost management relies on the definition of cost structure, the division based on impact of input and rationalization of optimization decisions. The expenses that occur has monetary form to calculate all resources gathered to achieve certain goals by organization and one specific aim – provide profitable functioning without facing any risks. The bases for cost distribution depends on the range of goods of retail trade company, and it should be chosen the way that changes are needed rarely, it could be person-hours or fixed elements of costs etc. The center of economic development is observed in modern environment as shifting one from resources sector to the secondary – manufacture and the third – the sector of services. The realm of retail trade rely to services sector and gets more meaning and influence in society. Trade niche plays a significant role in Ukrainian GDP formulation starting from years of independence. In the specific nature of trade area, including retail trade the distinctive features can be defined that include the groups of costs, costs coefficients of correlations and their significance, logical premises and approach for management etc. The features defined determine the relevance of the topic and its main goal to define, classify retail trade costs the optimal way for their effective management. Each retail trade enterprise as a distinctive organizational structure has specific features with some that all companies of same field have and the definition of internal and external environment with factors of long and short-term impact is necessary for potential growth and crises management in economic system of enterprise. Internal environment of enterprise contributes in increase of capacity of an organization together with external and includes human resources, organizational processes, operational activity, marketing and finance operations. The balance between these factors of internal and external impact when the last the sources of the first, defines the effectiveness of management. Three levels of enterprise environment should be used: microlevel for internal, macrolevel for external and mezolevel for counterparties which management can regulate, change etc. The precise division of fixed and variable costs was made for retail trade field and short-term with long-term costs.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2386
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/37.pdf
Розташовується у зібраннях:№ 4 (21)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kvach.pdf276,93 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.