Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2400
Title: Інтернет-торгівля: ставлення споживачів до придбання товарів в мережі інтернет
Other Titles: Интернет-торговля: отношение потребителей к приобретению товаров в сети интернет
Internet commerce: consumer attitudes to purchase goods on the internet
Authors: Перетятько, Юлія Митрофанівна
Перетятько, Юлия Митрофановна
Peretiatko, Yulia
Еврейська, Олена Володимирівна
Еврейская, Елена Владимировна
Evreiska, Olena
Keywords: Інтернет
споживачі
інтернет-магазин
інтернет-покупки
інтернет-торгівля
Интернет
потребители
интернет-магазин
интернет-покупки
интернет- торговля
Internet
consumers
online store
Internet purchases
Internet commerce
Issue Date: Aug-2019
Citation: Перетятько Ю. М. Інтернет-торгівля: ставлення споживачів до придбання товарів в мережі інтернет / Ю. М. Перетятько, О. В. Єврейська // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 21. – С. 305-310.
Abstract: UK: З розвитком технологій підприємства почали освоювати таку нішу, як інтернет-торгівля. У статті за допомогою анкетування досліджено ставлення покупців до придбання товарів в інтернет-магазинах. Так, більша частина респондентів (90%) зазначила, що вони здійснювали покупки в інтернет-магазинах. Кількість таких покупок в середньому сягає 1–3 одиниць за останні 6 місяців. Найбільш популярними інтернет-магазинами серед респондентів є “OLX.ua” (50%), “Rozetka.com.ua” (44%) та “Prom.ua” (33%). Чоловіча аудиторія вибирає для себе магазини електроніки та техніки, жіноча – одягу та косметики. Останнім часом інтернет-магазини почали впевнено завойовувати споживачів, відбираючи лідируючі позиції у звичайних магазинів за рахунок економії часу під час вибору товару та його купівлі; широкого асортиментного ряду товарів; низької ціни тощо. Довіру інтернет-магазинам висловили 83% респондентів.
RU: С развитием технологий предприятия начали осваивать такую нишу, как интернет-торговля. В статье с помощью анкетирования исследовано отношение покупателей к приобретению товаров в интернет-магазинах. Так, большая часть респондентов (90%) отметила, что они осуществляли покупки в интернет-магазинах. Количество таких покупок в среднем достигает 1–3 единиц за последние 6 месяцев. Наиболее популярными интернет-магазинами среди респондентов являются “OLX.ua” (50%), “Rozetka. com.ua” (44%) и “Prom.ua” (33%). Мужская аудитория выбирает для себя магазины электроники и техники, женская – одежды и косметики. В последнее время интернет-магазины начали уверенно завоевывать потребителей, отбирая лидирующие позиции у обычных магазинов за счет экономии времени при выборе товара и его покупки; широкого ассортиментного ряда товаров; низкой цены и т. п. Доверие интернет-магазинам выразили 83% респондентов.
EN: Scientific and technological progress has radically changed society, turning it from industrial to informational, which is based on information technology and an increase in the role of information in human life. In the development of technology, trade enterprises began to use the Internet for business purposes, creating online stores, actively competing with classic, offline-stores. The article studied the attitude of buyers to purchase goods in the online stores, which was conducted on questionnaire, which included general questions (age, gender, and family status) and special questions. The survey was attended by 40 respondents of different ages. The main part of respondents has an age of 21–25 years (35%) and 18–20 years (20%). Male 55%, female – 45% Most of the respondents (90%) indicated that they made purchases in the online stores. The average number of such purchases is 1–3 units in the last 6 months. For shopping, respondents use different online stores that offer different products, from clothing and cosmetics to gadgets and innovative devices. Such as Rozetka.com.ua (clothes, food and drink, toys, gadgets and others), Prom.ua (online marker), OLX.ua (service of ads for sale and purchase of a different of goods and services from individuals and legal entities), Citrus.ua (gadgets), Answear.ua (clothes), Karabas.com (tickets office). The most popular are OLX.ua (50%), Rozetka.com.ua (44%) and Prom.ua (33%). The male audience selects electronics and hardware, and women – clothing and cosmetics. Recently, online stores have started to confidently conquer consumers by taking leading positions in the shopping preferences by saving time while choosing a product and buying it; by providing a wide assortment of goods; offering low prices and so on. 83% of respondents expressed their trust in online stores. Respondents also note the disadvantages of online shopping: the lack of the ability to evaluate the goods clearly, the risk of poor delivery of goods and fraud. The results of the research can be used by trade enterprises, which in the long term want to create an online store, or for existing enterprises – to review and adjust the strategy of enterprise development.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2400
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/49.pdf
Appears in Collections:№ 4 (21)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Peretiatko.pdf401,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.