Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2469
Title: Мобільний маркетинг підприємств агропродовольчого сектору України: тенденції та перспективи
Other Titles: Мобильный маркетинг предприятий агропродовольственного сектора Украины: тенденции и перспективы
Mobile marketing of enterprises of the agro-food sector of Ukraine: trends and perspectives
Authors: Кислюк, Любов Вікторівна
Кислюк, Любовь Викторовна
Kysliuk, Liubov
Keywords: мобільний маркетинг
мобільний додаток
мобільний маркетинг підприємств агропродовольчого сектору
віртуальні цифрові помічники
інструменти мобільного маркетингу
чат-боти
мобильный маркетинг
мобильное приложение
мобильный маркетинг предприятий агропродовольственного сектора
виртуальные цифровые помощники
инструменты мобильного маркетинга
чат-боты
mobile marketing
mobile application
mobile marketing of agrobusiness sector
virtual digital marketing
mobile marketing tools
chatbot
Issue Date: Sep-2019
Citation: Кислюк Л. В. Мобільний маркетинг підприємств агропродовольчого сектору України: тенденції та перспективи / Л. В. Кислюк // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 22. – С. 78-84.
Abstract: UK: У статті розглянуто проблему активізації мобільного маркетингу в агропромисловому секторі. Показано переваги та особливості мобільного маркетингу. Охарактеризовано три сучасні провідні тенденції мобільного маркетингу підприємств агропродовольчого сектору України: основним інструментом для мобільного маркетингу залишаються мобільні версії сайтів, які доповнюються спеціалізованими мобільними додатками; відбувається зростання мобільного відео та прискорене поширення віртуальних цифрових помічників. Проведено порівняльний огляд мобільних додатків агропродовольчого сектору України, таких як AgroPoint, m-Agri, PROD, FreshBot, ADAMA Fin, Agroportex.bio, OrganicHelper. Визначено найперспективніший напрям мобільного маркетингу в українському агросекторі.
RU: В статье рассмотрена проблема активизации мобильного маркетинга в агропромышленном секторе. Показаны преимущества и особенности мобильного маркетинга. Охарактеризованы три современные ведущие тенденции мобильного маркетинга предприятий агропродовольственного сектора Украины: основным инструментом для мобильного маркетинга остаются мобильные версии сайтов, которые дополняются специализированными приложениями; происходит рост мобильного видео и ускоренное распространение виртуальных цифровых помощников. Проведен сравнительный обзор мобильных приложений агропродовольственного сектора Украины, таких как AgroPoint, m-Agri, PROD, FreshBot, ADAMA Fin, Agroportex.bio, OrganicHelper. Определены наиболее перспективные направления мобильного маркетинга в украинском агросекторе.
EN: In the paper the problem of activating mobile marketing in the agrobusiness sector of Ukraine has been investigated. In recent years, mobile marketing has become one of the most effective tools for online marketing in Ukraine. Despite the importance of the agro-food sector in the Ukrainian economy, this problem only partially has been studied in the scientific literature. In the paper the advantages and features of mobile marketing had been shown. Three modern trends of mobile marketing of enterprises of the agro-food sector of Ukraine have been characterized. The main tool for mobile marketing remains mobile versions of sites.The second trend is growing mobile video. It was noted that only 17.65% of the largest agribusiness companies, which are the accounts in the social media networks, are fully represented on YouTube. Although the YouTube video service is second only to the popularity of websites in Ukraine after the Google and the YouTube Android app is among the top-3 in terms of installs. It was shown that the third tendency is an eccelerated distribution of virtual digital assistants. It was underlined that only chat-boots in Ukraine is still more or less successful (mainly on the platforms Facebook, WhatsApp, Telegram and Twitter) in contrast to current world trends – the use of voice technologies. It was explained that the mentioned tendencies is the result of the low economic opportunities of the majority of thr enterprises of the Ukrainian agro-food sector. For a small agricultural enterprise it is easier and cheaper to purchase a standard mobile application than to support several visually attractive accounts in popular social networks at the same time. A comparative survey of mobile applications of the agrofood sector of Ukraine such as AgroPoint, m-Agri, PROD, FreshBot, ADAMA Fin, Agroportex.bio, OrganicHelper has been conducted. In the paper the most promising direction of mobile marketing has been determined – the massive use of virtual digital assistants. In the Ukrainian IT sector the companies, that develop chatboots for any sites, cannels, accounts and applications are becoming more widely represented.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2469
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/22_2019/11.pdf
Appears in Collections:№ 5 (22)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kysliuk.pdf210,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.