Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2479
Назва: Стратегічні напрями розвитку птахівництва
Інші назви: Стратегические направления развития птицеводства
Strategic directions of poultry breeding development
Автори: Прокопишин, Оксана Степанівна
Прокопишин, Оксана Степановна
Prokopyshyn, Oksana
Ключові слова: стратегія
птиця
птахівництво
ринок продукції птахівництва
тенденції розвитку ринку
моніторинг ринку
ризики
стратегия
птица
птицеводство
рынок продукции птицеводства
тенденции развития рынка
мониторинг рынка
риски
strategy
poultry
poultry breeding
market of the products of poultry breeding
tendencies of the market development
risks
monitoring of the market
Дата публікації: вер-2019
Бібліографічний опис: Прокопишин О. С. Стратегічні напрями розвитку птахівництва / О. С. Прокопишин // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 22. – С. 131-135.
Короткий огляд (реферат): UK: Досліджено стан та основні тенденції розвитку ринку птахівництва в Україні. Виявлено, що ринок птахівництва характеризується зростаючим попитом та високими темпами розвитку. Ураховуючи тенденції до нарощування виробництва, високого економічного потенціалу вітчизняних виробників птиці, основною стратегією птахівництва має бути розширення ринків, зокрема вихід на зовнішні традиційні та освоєння нових експортних ринків. Стримувальними чинниками розвитку галузі є висока вартість кормів та зростаюча вартість електроенергії, а основними елементами ризику – розвиток ринку свинини та активне лобіювання інтересів виробників свинини. Для ринку птахівництва характерна дедалі сильніша конкуренція між безпосередніми виробниками та всередині галузі через привабливість птахівництва і низькі бар’єри входження в галузь. Ураховуючи основні тенденції та ризики розвитку ринку птахівництва, основна стратегія розвитку птахівничих підприємств – підвищення ефективності до конкурентного світового рівня та формування ефективної системи експорту.
RU: Исследованы состояние и основные тенденции развития рынка птицеводства в Украине. Выявлено, что рынок птицеводства характеризуется растущим спросом и высокими темпами развития. Учитывая тенденции к наращиванию производства, высокого экономического потенциала отечественных производителей птицы, основной стратегией птицеводства должно быть расширение рынков, в частности выход на внешние традиционные и освоение новых экспортных рынков. Сдерживающими факторами развития отрасли являются высокая стоимость кормов и растущая стоимость электроэнергии, а главными элементами риска – развитие рынка свинины и активное лоббирование интересов производителей свинины. Для рынка птицеводства характерна растущая конкуренция между непосредственными производителями и внутри отрасли из-за привлекательности птицеводства и низких барьеров вхождения в отрасль. Учитывая главные тенденции и риски развития рынка птицеводства, основная стратегия развития птицеводческих предприятий – повышение эффективности до конкурентного мирового уровня и формирование эффективной системы экспорта.
EN: Poultry breeding is the industry, demonstrating rapid and dynamic development. It is characterized by a steady increasing demand due to a lower price as compared to other kinds of meat and supply of high nutritive dietetic food for population. Fast growth of live weight and return of investments make poultry breeding a profitable branch of animal breeding. However, such factors force high competition within the industry. The article studies conditions and main tendencies of development of a poultry breeding market in Ukraine. Considering the tendencies to growth of production, high economic potential of domestic poultry-producers, the principal strategy should expect extension of the market, particularly foreign traditional and new export markets. Development of the branch is stagnated by a high price of fodder and increasing cost of electric energy, while the main risky element of poultry-breeding development is in development of the market of pork and active lobbying of pork producers’ interests. The market of poultry breeding is characterized by a severe competition between the immediate producers inside the branch because of attractiveness and low barriers on the way of the industry entering, particularly no seasonal dependence of production, i.e. production and sale of products are permanent all year round; stability of demand regardless of the economic situation in the country, because chicken meat belongs to the essential food products; flexibility in the change of production output comparing to other branches of animal breeding; a complete technological cycle, specialization in production of final products, high level of automatization and mechanization of production, etc. Considering the main tendencies and risks of development of a poultry breeding market, the principal strategy for poultry enterprises development suggests increase of their efficiency up to the competitive global level due to intensification of the industry by activation of investments in the agrarian sphere, state support for innovative-investment projects, and development of a common conception of economic raise in the branch. The strategy for development of foreign economic activity of the enterprises of poultry breeding requires shaping of an efficient system of export, as well as permanent growth of the volume of supply at the world markets. Implementation of the strategy needs introduction and acknowledgement of trademarks, quality status, systems of standards and control for total conformity with the requirements of international target markets.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2479
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/22_2019/19.pdf
Розташовується у зібраннях:№ 5 (22)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Prokopyshyn.pdf193,03 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.