Please use this identifier to cite or link to this item:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2708
Title: | Інтернет-банкінг в Україні - інноваційний розвиток банківської сфери |
Other Titles: | Internet banking in Ukraine is an innovative development of the banking sector |
Authors: | Котуранова, Тетяна Віталіївна Koturanova, Tetiana Вартоха, Яна Сергіївна Vartokha, Yana Александрова, Марія Олегівна Alexandrova, Mariia |
Keywords: | банки інтернет–банкінг банківські онлайн послуги безпека обслуговування в режимі online мобільний банкінг банківські карти дистанційне банківське обслуговування banks Internet banking online banking services security of online service mobile banking bank cards remote banking |
Issue Date: | Jun-2019 |
Citation: | Котуранова Т. В. Інтернет-банкінг в Україні - інноваційний розвиток банківської сфери / Т. В. Котуранова, Я. С. Вархота, М. О. Александрова // Економічний простір. – 2019. – № 146. – С. 43-56. |
Abstract: | UK: У статті досліджено використання Інтернет–банкінгу українськими банками.
Дослідження ринку банківських онлайн послуг в сфері Інтернет-банкінгу є
актуальним, бо цей напрямок сучасного банківського світу вважається
перспективним та інноваційним. Здійснено дослідження стану українського
ринку Інтернет–банкінгу: кількість банківських установ, які застосовують
Інтернет–банкінг, перелік послуг, які пропонуються онлайн, якісний рівень
виконання цих послуг та роботи системи загалом, цільові групи споживачів.
Банківські організації дають вибір клієнтам в доступі до різних видів онлайн
послуг, найбільш популярним з яких на сьогодні є дистанційне обслуговування.
Проаналізовано та зроблено висновки про майбутні перспективи та напрямки
подальшого розвитку Інтернет-банкінгу в Україні. Також в даній статті
розглянуто коло питань, пов'язаних з дистанційним банківським обслуговуванням
і визначені форми дистанційного банківського обслуговування. Розвиток
дистанційного банківського обслуговування надає всі подальше посилення
впливу на існуючі правові норми банківського обслуговування, змушуючи
адаптувати їх до нових технологічних умов надання банківських послуг.
Автоматизація поточної роботи банку по обслуговують юридичних та фізичних
осіб скорочує його внутрішні витрати і підвищує якість обслуговування клієнтів
та партнерів. Таким чином Інтернет-банкінг є для будь-якого банку стратегічним,
оскільки, в кінцевому результаті, показники визначають його конкурентну
позицію на ринку фінансових послуг. Інтернет-банкінг став частиною
повсякденного життя українців та Інтернет-банкінг добре впроваджений в Україні
і налагоджені миттєві платежі в реальному часі. Прогноз розвитку системи
Інтернет-банкінгу досить оптимістичний. У майбутніх планах перевести всі
послуги, які надаються банком в онлайн процес і це повинно посприяти чудовою
альтернативою візиту до відділення банку без черг. Вже зараз доцільно
віртуальний банк може обслуговувати клієнтів з будь-яких регіонів, в Україні
такий існує вже два роки «Monobank». Інтернет-банкінг перспективний та швидко
розвивається у сегменті банківського обслуговування. EN: The use of Internet banking by Ukrainian banks has been explored in the article. The online banking market research in the field of Internet banking is relevant, because this area of the modern banking world is considered to be promising and innovative. The state of the Ukrainian Internet banking market has been researched: the number of banking institutions that use Internet banking, the list of services offered on-line, the quality level of these services and the operation of the system as a whole, target groups of consumers. Banking organizations give customers the choice of access to various types of online services, the most popular of which is remote service today. The future prospects and directions of further development of Internet banking in Ukraine have been analyzed and concluded in this article. The range of questions connected with the distance banking services and the forms of distance banking services have been determined. The development of remote banking services is having an ever-increasing impact on existing legal norms of banking services, forcing them to adapt to new technological conditions for the provision of banking services. Automation of the bank’s ongoing work by serving legal entities and individuals reduces its internal costs and improves the quality of customer and partner services. Thus, Internet banking is strategic for any bank because, ultimately, the indicators determine its competitive position in the financial services market. Internet banking has become a part of everyday life of Ukrainians and Internet banking is well-implemented in Ukraine and real-time instant payments are established. The prognosis of the development of Internet banking is quite optimistic. The May-future plans translate all the services provided by the bank into the online process and this should provide a great alternative to a visit to the bank branch without a queue. Already, it is advisable for a virtual bank to serve clients from any region, in Ukraine, such has been in existence for two years, "Monobank". Internet banking is a promising and fast-growing segment in the banking segment. |
URI: | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2708 |
Other Identifiers: | DOI 10.30838/ P.ES.2224.040719.43.532 http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/195779 JEL: G21, O16, O39, O52 |
Appears in Collections: | № 146 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Koturanova.pdf | 961,84 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.