Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2737
Назва: Бюджетування діяльності державних закладів вищої освіти: місце та передумови запровадження
Інші назви: Budgeting of the activities of public higher education institutions: role and prerequisites for implementation
Автори: Свірко, Світлана Володимирівна
Svirko, Svitlana
Тростенюк, Тетяна Михайлівна
Trosteniuk, Tetiana
Ключові слова: державні заклади вищої освіти
бюджетування
центри відповідальності
управлінський облік
кошторисне планування
state higher education institutions
budgeting
centers of responsibility
management accounting
budget planning
Дата публікації: чер-2019
Бібліографічний опис: Свірко С. В. Бюджетування діяльності державних закладів вищої освіти: місце та передумови запровадження / С. В. Свірко, Т. М. Тростенюк // Економічний простір. – 2019. – № 146. – С. 161-175.
Короткий огляд (реферат): UK: В досліджені здійснюється ідентифікація місця і ролі бюджетування в сучасному механізмі управління державним закладом вищої освіти. Визначено, що запровадження бюджетування в процесі постановки управлінського обліку державного закладу вищої освіти має здійснюватися з урахуванням сталої традиції кошторисного планування, яка існує в межах столітньої практики не тільки господарювання установ соціальної сфери, а й обліку виконання кошторису. Встановлено, що поняття центрів кошторисної відповідальності є новим, оскільки в межах сучасного кошторисного процесу такий термін відсутній. Власне назва передбачає визначення принципу побудови порядку відповідальності за виконання кошторисів. Зважаючи на існуючі форми кошторисів, кошторисними центрами відповідальності можуть бути: за індивідуальним кошторисом – кожний державний заклад вищої освіти; за зведеним кошторисом – відповідні головні розпорядники бюджетних коштів. Очевидним є те, що сформований кошторис за кожною бюджетною програмою фактично є кошторисом відповідних структурних підрозділів, що виконують ці програми. Здійснивши аналіз літератури, було встановлено що підходи до трактування поняття “бюджетування” зустрічаються переважним чином у спеціалізованій літературі з управлінського обліку виробничої сфери. На основі опрацювання існуючих підходів інтерпретації поняття “бюджетування” в цілому пропонується під бюджетуванням діяльності державного закладу вищої освіти розуміти процес формування та виконання бюджетів різного рівня та об’єктного спрямування вищевказаних суб’єктів господарювання з метою досягнення встановлених короткострокових цілей та стратегічної мети. Розглянувши змістовне наповнення центрів відповідальності в контексті діяльності державних закладів вищої освіти було сформульовано поняття “центри відповідальності”, які являють собою структурні підрозділи установи (навчальні факультети та інститути, наукові відділи, відділи матеріального забезпечення, збуту, маркетингу, бухгалтерія, плановий відділ тощо), що перебувають під керівництвом управлінців середньої ланки, які несуть особисту відповідальність за результати їх роботи. Виділено типи центрів відповідальності: 1) за функціями, що виконуються центрами відповідальності: основні та допоміжні; 2) за обсягом повноважень та відповідальності: центри витрат; центри доходів; центри фінансових результатів; центри фінансової відповідальності.
EN: The research identifies the place and role of budgeting in the modern mechanism of management of a state institution of higher education. It is determined that the introduction of budgeting in the process of setting up a management accounting of a state higher education institution should be carried out taking into account the sustainable tradition of budget planning, which exists within the limits of a hundred years of practice not only managing social institutions, but also accounting for the implementation of the budget. It is established that the concept of centers of accountability is new because there is no such term within the framework of the current budgeting process. The name itself implies defining the principle of constructing the order of responsibility for the implementation of the estimates. Taking into account the existing forms of estimates, the estimated centers of responsibility may be: each state higher education institution for an individual estimate; the corresponding main spending units by the consolidated estimate. It is obvious that the estimated budget for each budget program is in fact the budget of the relevant structural units implementing these programs. After analyzing the literature, it was found that approaches to the interpretation of the concept of "budgeting" are found mainly in the specialized literature on management accounting of the production sphere. On the basis of elaboration of existing approaches of interpretation of the concept of "budgeting" in general, it is suggested under the budgeting of the activity of a state higher education institution to understand the process of formation and implementation of budgets of different levels and the objective direction of the above entities in order to achieve the set short-term goals and strategic goals. Considering the meaningful filling of the centers of responsibility in the context of the activity of state institutions of higher education, the concept of "centers of responsibility" were formulated, which are the structural subdivisions of the institution (educational faculties and institutes, scientific departments, departments of material support, sales, marketing, accounting, planning department, etc.) under the leadership of middle managers who are personally responsible for the results of their work. The types of centers of responsibility are distinguished: 1) by functions performed by the centers of responsibility: basic and auxiliary; 2) in terms of powers and responsibilities: cost centers; revenue centers; centers of financial results; centers of financial responsibility.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2737
Інші ідентифікатори: DOI 10.30838/ P.ES.2224.040719.161.541
http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/196149
JEL: H52, I22, I23, I28
Розташовується у зібраннях:№ 146

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Svirko.pdf416,02 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.