Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3682
Title: Аналіз видатків зведеного бюджету на фінансування закладів освіти в Україні
Other Titles: Consolidated budget expenditure on education institutions in Ukraine
Authors: Широкопояс, Олександр Юрійович
Shyrokopoyas, Oleksandr
Keywords: заклади освіти
аналіз
джерела фінансування
фінансові ресурси
видатки
зведений бюджет
educational institutions
analysis
financial resources
sources of financing
expenditures
consolidated budget
Issue Date: Jul-2019
Citation: Широкопояс О. Ю. Аналіз видатків зведеного бюджету на фінансування закладів освіти в Україні / О. Ю. Широкопояс // Економічний простір. – 2019. – № 147. – С. 186-202.
Abstract: UK: В статті розглянуто фактори від яких залежать джерела фінансування закладів вищої освіти. В дослідженні було розглянуто наукову літературу та побудовано механізм фінансування вищої освіти України. Встановлено, що наведениймеханізм є прикладом функціонування двох важливих підсистем: забезпечення та регулювання. Використання механізмів є можливим за рахунок наявності і використання фондів фінансових ресурсів. Дослідження методів управління фінансовими ресурсами закладів вищої освіти дозволило виділити наступні методи: бюджетне фінансування, залучення кредитних коштів, самофінансування. Встановлено, що найважливішим джерелом є саме державне фінансування, яке побудоване на принципі стратегічної орієнтації, на основі якої відбувається побудова чіткої стратегії яка забезпечить ефективність функціонування системи вищої освіти. Як наслідок нами було нами було проаналізовано обсяги видатків зведеного бюджету на освіту в структурі загальних видатків зведеного бюджету. В процесі дослідження спостерігається тенденція різких змін частки видатків на вищу освіту в структурі видатків зведеного бюджету на освіту, що обумовлено необхідністю залучення приватних джерел фінансування системи вищої освіти. Слід відзначити, зростання обсягів зумовлено значною кількістю інфляційних процесів сучасної економіки їх вирішення потребує значних ресурсномістких затрат. Важливим показником оцінки стану фінансування вищої освіти є аналіз показників співвідношення обсягів видатків бюджету у відношенні до ВВП. Визначено структуру та прослідковано тенденцію змін обсягу видатків зведеного бюджету на фінансування освіти яка включає в себе фінансування дошкільної, загальної середньої освіти, професійно-технічної та вищої. Аналіз видатків на функціонування та розвиток закладів вищої освіти по відношенню до ВВП дозволив відмітити, що найбільша частка зосереджується на фінансування середньої освіти. В дослідженні було проаналізовано як змінюється чисельність осіб, здобувачів вищої освіти по відношенню до змін обсягів фінансування. Встановлено, що досить велика залежність зменшення кількості студентів обумовлена демографічною ситуацією в нашій країні та окремих регіонах. Окрім наведених в досліджені показників значна частка припадає на неможливість успішного складання тестування зовнішнього незалежного оцінювання на відповідний рівень.
EN: The factors on which the sources of financing higher education institutions depend have been considered in this article. The scientific literature has been reviewed and a mechanism for financing higher education in Ukraine has been built during the research. It is established that this mechanism is an example of the functioning of two important subsystems: provision and regulation. The use of mechanisms is possible due to the availability and use of financial resources. The study of methods of managing the financial resources of higher education institutions has allowed to distinguish the following methods: budget financing, attracting credit, self-financing. It is established that the most important source is the state funding, which is based on the principle of strategic orientation, on the basis of which a clear strategy is created that will ensure the effectiveness of the higher education system. As a consequence, we have analyzed the volume of consolidated budget expenditures on education in the structure of total consolidated budget expenditures. In the course of the research, there is a tendency of sharp changes in the share of higher education expenditures in the structure of consolidated budget expenditures on education, due to the need to attract private sources of financing for the higher education system. It should be noted that the growth of volumes is caused by a large number of inflationary processes of the modern economy, and their solution requires considerable resource-intensive costs. An important indicator of the assessment of the state of higher education funding is the analysis of the ratio of budget expenditures to GDP. The structure and trend of changes in the volume of expenditures of consolidated budget for financing of education which includes financing of preschool, general secondary education, vocational and higher are determined. The analysis of expenditures on the functioning and development of higher education institutions in relation to GDP has made it clear that the largest share is focused on financing of secondary education. It has been analyzed in the study how the number of higher education recipients changes with the changes in funding. It is established that a rather large dependence of the decrease in the number of students is due to the demographic situation in our country and individual regions. In addition to the indicators reported in the study, a significant proportion accounted for the inability to successfully pass the external independent assessment testing to the appropriate level.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3682
Other Identifiers: http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/196712
DOI 10.30838/ P.ES.2224.040719.186.558
JEL: I22, O52
Appears in Collections:№ 147

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shyrokopoyas.pdf3,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.