Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3776
Назва: Емпіричні критерії оцінки політики соціальної відповідальності корпорацій
Інші назви: Эмпирические критерии оценки политики социальной ответственности корпораций
Empirical criteria for evaluation the corporate social responcibility policy
Автори: Длугопольський, Олександр Володимирович
Длугопольский, Александр Владимирович
Dluhopoldkyi, Oleksandr
Коровицька, Ольга Андріївна
Коровицкая, Ольга Андреевна
Korovytska, Olha
Ключові слова: соціальна відповідальність
нефінансова звітність
бізнес
показники
стандарти
социальная ответственность
нефинансовая отчетность
стандарты
показатели
бизнес
social responsibility
business
standards
non-financial reporting
indicators
Дата публікації: лют-2020
Бібліографічний опис: Длугопольський О. В. Емпіричні критерії оцінки політики соціальної відповідальності корпорацій / О. В Длугопольський, О. А. Коровицька // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 24. – С. 54-63. ‬
Короткий огляд (реферат): UK: У статті розглядаються особливості корпоративної соціальної відповідальності як передумови ефективного функціонування бізнесу у довгостроковій перспективі. Проаналізовано структуру нефінансової корпоративної звітності за різними стандартами, яка включає індикатори соціальної відповідальності. Здійснено оцінку за індексом Доу Джонса топ-15 найбліьш соціально відповідальних корпорацій, до числа яких віднесено Walt Disney, BMW, Volkswagen, Toyota, Sony, Colgate, Lego, Apple, JPMorgan Chase, ExxonMobil, General Electric та ін. Проведено кореляційний аналіз взаємозв’язку між рівнем корпоративної соціальної відповідальності та прибутковістю корпорацій, який засвідчив пряму залежність між цими показниками із щільністю 0,988, тобто 98%. На основі розкриття світового досвіду корпоративної соціальної відповідальності висунуто низку пропозицій для вітчизняних корпорацій щодо використання ключових механізмів соціальної відповідальності, ураховуючи національний контекст.
RU: В статье рассматриваются особенности корпоративной социальной ответственности как предпо- сылки эффективного функционирования бизнеса на долгосрочную перспективу. Проведен анализ струк- туры нефинансовой корпоративной отчетности по различным стандартам, которая включает индика- торы социальной ответственности. Проведена оценка на основе индекса Доу Джонса топ-15 наиболее социально ответственных компаний, в число которых входят Walt Disney, BMW, Volkswagen, Toyota, Sony, Colgate, Lego, Apple, JPMorgan Chase, ExxonMobil, General Electric и др. Проведен корреляционный анализ взаимосвязи между уровнем корпоративной социальной ответственности и доходностью корпораций, который показал прямую зависимость между этими показателями с R2 = 0,988, или 98%. На основе рас- крытия мирового опыта корпоративной социальной ответственности выдвинут ряд предложений для украинских корпораций относительно использования ключевых механизмов социальной ответственно- сти, учитывая национальный контекст.
EN: The article deals with the features of corporate social responsibility as a prerequisite for the effective business functioning in the long run. Іn the context of total informatization of the society, when the Internet and other communication channels are becoming more accessible, it is necessary for corporations not only to observe the principles of social responsibility but also to disseminate information on this information. The structure of non-financial corporate reporting is analyzed by different standards, the main purpose of which is to help enterprises measure, understand and inform stakeholders about their economic, environmental, social and management activities. Internationally, the Dow Jones Index, referred to as the “golden star of corporate resilience”, is commonly used. Corporations around the world are developing policies and managing their businesses in a way that supports and promotes the sustainability of the global environment and leading global companies. The Dow Jones Index is ranked among the top 15 most socially responsible corporations, including Walt Disney, BMW, Volkswagen, Toyota, Sony, Colgate, Lego, Apple, JPMorgan Chase, ExxonMobil, General Electric and others. Correlation analysis between the level of corporate social responsibility and corporations profitability was performed, which showed a direct correlation between these indicators with a R2 = 0.988 or 98%. As for Ukraine, today corporate social responsibility is only at the stage of its formation. Representatives of foreign companies are the most active in this field, which transfer to Ukraine the basis of modern world practices, principles and standards, as well as the largest Ukrainian enterprises. Corporate social responsibility in Ukraine is associated mainly with improvement of working conditions of the staff (65,5% of Ukrainian companies surveyed), staff development and training (63.2%), charitable assistance to the public (56%), ethical attitude towards consumers (56%). The most informed about the concept of social responsibility are the companies of financial sector (94,0%), industrial production (84,5%) and trading (83,2%). Based on the global experience of corporate social responsibility, a number of proposals have been made for domestic corporations to use key social responsibility mechanisms, taking into account the national context.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3776
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/24_2020/10.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.24-8
Розташовується у зібраннях:№ 1 (24)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Dluhopoldkyi .pdf272,88 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.