Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3790
Назва: Особливості формування компетенцій персоналу у сфері малого бізнесу
Інші назви: Особенности формирования компетенций персонала в сфере малого бизнеса
Peculiarities of formation of personnel’ competence in small business
Автори: Коваленко, Владислав Сергійович
Коваленко, Владислав Сергеевич
Kovalenko, Vladislav
Маркова, Світлана Вікторівна
Маркова, Светлана Викторовна
Markova, Svitlana
Чкан, Анна Сергіївна
Чкан, Анна Сергеевна
Chkan, Anna
Ключові слова: компетенції
персонал
знання
вміння
посада
бізнес
компетенции
умения
бизнес
знания
должность
competencies
knowledge
skills
position
business
staff
Дата публікації: лют-2020
Бібліографічний опис: Коваленко В. С. Особливості формування компетенцій персоналу у сфері малого бізнесу / В. С. Коваленко, С. В. Маркова, А. С. Чкан // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 24. – С. 106-115.‬
Короткий огляд (реферат): UK: У статті розглянуто актуальні питання менеджменту персоналу підприємств малого бізнесу та роз- роблено пропозиції щодо вдосконалення та розвитку компетенцій співробітників. Визначено, що поняття «компетентність» і «компетенція» часто використовуються як синоніми. Однак ці поняття хоча і тіс- но пов’язані одне з одним, мають різні значення. Визначено основні проблеми ефективного формування компетенцій персоналу як головної форми підвищення ефективності та якості праці в бізнесі. Розгляну- то потребу в чіткому переліку оптимального набору, ранжуванні та порівнянні якостей, необхідних для конкретно визначеної посади. Розроблено та впроваджено модель компетенцій, засобів їх перевірки та профілів посад, що дає змогу більш ефективно створювати колектив, конструктивно вирішувати поставлені завдання та згуртовувати колектив навколо вибраних проєктів та цілей, що є актуальним для підприємств малого бізнесу.
RU: В статье рассмотрены актуальные вопросы менеджмента персонала предприятий малого бизнеса и разработаны предложения по совершенствованию и развитию компетенций сотрудников. Определе- но, что понятия «компетентность» и «компетенция» часто используются как синонимы. Однако эти понятия хотя и тесно связаны друг с другом, имеют разные значения. Определены основные проблемы эффективного формирования компетенций персонала как главной формы повышения эффективности и качества труда в бизнесе. Рассмотрена потребность в четком перечне оптимального набора ранжиро- вания и сравнения качеств, необходимых для определенной должности. Разработана и внедрена модель компетенций, средств их проверки и профилей должностей, что позволяет более эффективно создавать коллектив, конструктивно решать поставленные задачи и сплачивать коллектив вокруг избранных проектов и целей, что является актуальным для предприятий малого бизнеса.
EN: Not only do small businesses saturate the market with goods and services and drive the economy, but they also provide employment and well-being for the population, affecting both the economic and social performance of the country. Therefore, the quality level of business development depends also on how qualified, experienced and moral the personnel and management involved in the circulation of goods and services are. Small business is one of the key players in the socio-economic development of Ukraine, and therefore the research and improvement of forms and methods of forming the competencies of managers and staff of small businesses will have a positive impact on the overall development of business relations in the country. The basis of modern management is the understanding that for effective management of the organization management needs to know the capabilities of «company people», which involves identifying and studying the competencies of employees in order to maximize their potential, as well as timely and purposeful development. The article deals with topical issues of personnel management of small business enterprises and development of proposals for improvement and development of employees’ competencies. The authors find that the terms «competence» and «competence» are often used as synonymous words. However, these concepts, although closely related to each other, have different meanings. The main problems and obstacles to the effective formation of staff competencies are identified as the main form of improving the efficiency and quality of work in business. The authors consider the need for a clear list of optimal recruitment, ranking and comparison of the qualities required for a specific position. The implementation of the proposed measures will facilitate the early adoption of sound management decisions aimed at improving the activity of small businesses to improve and develop the competencies of employees. The article develops and implements a model of competencies, means of their verification and profiles of positions, which allows to create a team more effectively, constructively solve set tasks and to unite the team around selected projects and goals, which is relevant for small business enterprises.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3790
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/24_2020/17.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.24-15
Розташовується у зібраннях:№ 1 (24)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kovalenko .pdf576,44 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.