Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4845
Назва: | Глобалізація і проблеми інформаційного впливу у сфері стратегічного управління |
Інші назви: | Глобализация и проблемы информационного влияния в сфере стратегического управления Globalization and problems of information influence in the field of strategic governance |
Автори: | Копитова, Ірина Володимирівна Копытова, Ирина Владимировна Kopytova, Iryna Федоренко, Валерій Олександрович Федоренко, Валерий Александрович Fedorenko, Valeriy |
Ключові слова: | глобалізм глобалістична свідомість європеїзація інформаційний вплив світогляд морально-правові норми інформаційні технологі глобализм глобалистическое сознание европеизация информационное воздействие мировоззрение морально-правовые нормы информационные технологии globalism globalist consciousness Europeanization information influence world view moral and legal norms information technologies |
Дата публікації: | жов-2020 |
Бібліографічний опис: | Копитова І. В. Глобалізація і проблеми інформаційного впливу у сфері стратегічного управління / І. В. Копитова, В. О. Федоренко // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 26. – С. 42-46. |
Короткий огляд (реферат): | UK: У статті запропоновано аналіз проблем інформаційного впливу та його оптимізації у сфері стратегічного управління в контексті філософії глобалізму. Філософсько-економічне розуміння сутності, змісту, механізму, особливостей процесу глобалізації, який означає входження всього людства в єдину систему соціально-культурних, економічних, політичних, духовних та інших зв’язків і відносин, дає можливість розглядати його як одну з детермінант ефективності інформаційного впливу в управлінській діяльності. Особливої актуальності набуває розгляд цієї проблеми в умовах європеїзації сучасної України та співпраці
з НАТО. Значну увагу автори приділяють аналізу механізму використання інформаційних засобів під час здійснення управлінської діяльності, розглядають форми та методи інформаційного впливу, а також особливості їх застосування відповідно до вимог суспільних норм з урахуванням національних особливостей та позитивних і негативних наслідків глобалізації. RU: В статье предложен анализ проблем информационного воздействия и его оптимизации в области стратегического управления в контексте философии глобализма. Философско-экономическое понимание сущности, содержания, механизма, особенностей процесса глобализации, который означает вхождение человечества в единую систему социально-культурных, экономических, политических, духовных и других связей и отношений, дает возможность рассматривать его как одну из детерминант эффективности информационного влияния в управленческой деятельности. Особую актуальность приобретает рассмотрение этой проблемы в условиях европеизации современной Украины и сотрудничества с НАТО. Значительное внимание авторы уделяют анализу механизма использования информационных средств при осуществлении управленческой деятельности, рассматривают формы и методы информационного воздействия, а также особенности их применения в соответствии с требованиями общественных норм с учетом национальных особенностей и положительных и отрицательных последствий глобализации. EN: The article offers an analysis of the problems of information impact and its optimization in the field of strategic management in the context of the philosophy of globalism. Philosophical and economic understanding of the essence, content, mechanism, features of the globalization process, which means the entry of all mankind into a single system of socio-cultural, economic, political, spiritual and other connections and relations, makes it possible to consider it as one of the determinants of the effectiveness of information impact in management activities. Consideration of this problem in the context of Europeanization of modern Ukraine and cooperation with NATO becomes especially relevant. The authors pay much attention to the analysis of the mechanism of using information tools in the implementation of management activities; consider the forms and methods of information influence and features of their application in accordance with requirements of social norms, taking into account national characteristics and positive and negative consequences of globalization. The authors emphasize that globalization is a natural process, because in one country public life cannot develop self-sufficient. It opens the way to the synthesis of national cultures, economies, which, according to experts, will lead to the formation of a single universal culture and world economy, which will significantly effect on the social life of each country. An important objective factor in this process is the entry of public life of each country into the world information space. Modern technologies, especially the Internet, significantly expand the possibilities of social exchange; allow to institutionalizing the multidimensionality of social choice. Along with the interaction in modern conditions, another, opposite tendency is manifesting itself more and more actively is the tendency of levelling the national peculiarities of public life. This indicates the need to determine the admissibility of information methods in the management process, taking into account both positive and negative consequences of globalization. There is also an urgent need for further study of the impact of modern information technology on the formation of both public and individual consciousness of participants in management relations. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4845 |
Інші ідентифікатори: | http://www.easterneurope-ebm.in.ua/index.php/vipusk-26-2020 DOI https://doi.org/10.32782/easterneurope.26-7 |
Розташовується у зібраннях: | № 3 (26) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Kopytova.pdf | 191,11 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.