Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5039
Назва: Маркетингова стійкість підприємства в ринковому середовищі та показники її оцінювання
Інші назви: The marketing sustainability of enterprises in market and its evaluation
Автори: Бєлова, Тетяна Геннадіївна
Belova, Tatiana
Фільченкова, Яна Курамбаєвна
Filchenkova, Yana
Ключові слова: сталий розвиток
економічна стійкість
маркетингова стійкість
види маркетингової стійкості
чинники впливу
показники оцінювання маркетингової стійкості
sustainable development
economic sustainability
marketing sustainability
types of marketing sustainability
factors of influence
indicators of evaluation of marketing sustainability
Дата публікації: січ-2020
Бібліографічний опис: Бєлова Т. Г. Маркетингова стійкість підприємства в ринковому середовищі та показники її оцінювання / Т. Г. Бєлова, Я. К. Курамбаєва // Економічний простір. – 2020. – № 153. – С. 36-39.
Короткий огляд (реферат): UK: Метою статті є визначення алгоритму та показників оцінювання маркетингової стійкості підприємства. Марке-тингова стійкість є необхідною умовою функціонування підприємства. Вона забезпечує впевненість у своїх силах та конкурентну позицію на ринку. Найчастіше для аналізу використовують такі види маркетингової стійкості: рин-кову, конкурентну та споживчу. Але для комплексної оцінки її рівня доцільно розглядати ще товарно-інноваційний, ціновий, збутовий та комунікаційний складники. Для оцінювання рівня маркетингової стійкості пропонується вико-ристовувати систему показників. Загальна оцінка буде визначатися шляхом добутку рангу на коефіцієнт важливості по кожному показнику та підсумовуванням значень за кожним видом. На основі отриманого результату потрібно розробити заходи щодо підвищення рівня маркетингової стійкості.
EN: In order to be successful in the market, businesses need to have sustainable development. It allows to use economically all the resources of the enterprise. It also helps to reduce the negative impact on the environment. When considering sustainable development, the emphasis is on the economic component. Economic sustainability of the enterprise is a complex concept. It is based on marketing sustainability. Different approaches to the concept of "marketing sustainability" have been analyzed. We will consider it as a tool for achieving sustainable market position. A high level of marketing sustainability will help to counter the threats of the environment by fully utilizing the capabilities of the marketing complex (commodity, price, marketing and communication policy) to meet the needs of consumers. The article proposes an algorithm for determining the marketing stability of an enterprise, which consists of seven stages. The first stage outlines the goals that the company wants to achieve. In the second stage, the classification of factors of influence is developed. It allows you to cover all the important elements. Then, the SWOT analysis identifies strengths and opportunities that can be used to overcome threats. In the third stage, criteria are created and indicators are selected for evaluation. In the fourth stage, the calculation of marketing sustainability indicators. They are used to measure both quantitative and qualitative indicators. In the fifth stage, the results are compared and conclu-sions are drawn. And at the last stage, recommendations and measures are being developed to increase the level of marketing stability sustainability of the enterprise. The stage at which marketing sustainability indicators are selected is important. They are grouped according to what type of marketing sustainability is being considered. Most often use the following types of mar-keting stability: market, competitive, consumer. For a comprehensive assessment, it is proposed to further consider the types of marketing sustainability based on the components of the marketing complex: product, price, distribution and communication. According to the results of the analysis, recommendations and appropriate measures are developed that will help to increase the level of marketing stability of the enterprise in the market.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5039
Інші ідентифікатори: DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/153-6
http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/447/435
Розташовується у зібраннях:№ 153

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Belova Tatiana.pdf317,59 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.