Please use this identifier to cite or link to this item:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5220
Title: | Удосконалення термінального комплексу поштових та кур’єрських служб як інструмент оптимізації логістичної системи |
Other Titles: | Improvement of the terminal complex of postal and courier services as a tool of logistics system optimization |
Authors: | Тараненко, Олексій Олександрович Taranenko, Oleksii |
Keywords: | логістика логістична система оптимізація кур’єрські та поштові служби термінал сервісне обслуговування logistics logistics system optimization courier and postal services terminal service |
Issue Date: | Nov-2020 |
Citation: | Тараненко О. О. Удосконалення термінального комплексу поштових та кур’єрських служб як інструмент оптимізації логістичної системи / О. О. Тараненко // Економічний простір. – 2020. – № 161. – С. 94-98. |
Abstract: | UK: Статтю присвячено пошуку шляхів оптимізації логістичної системи поштових та кур’єрських служб шляхом удосконалення термінальних комплексів. Визначено, що термінал як елемент логістичної системи у складі логістичного ланцюга формує основні та технічні вимоги до складської системи. Зміна запитів споживачів у напрямі зниження вартості, збільшення швидкості та розширення сервісу потребує зміни підходів до побудови термінальної системи. Установлено, що термінали виконують значну кількість функцій, кожна з яких у сучасних вимогах потребує врахування таких двох важливих чинників зовнішнього середовища, як урбанізація та збільшення вимог споживачів. Це потребує переходу від моделі електронної комерції до моделі центру сервісного обслуговування. Визначено переваги моделі сервісного обслуговування. Установлено, що на планування території терміналу впливають такі чинники: розміри та геометрія ділянки, перепад висот на різних ділянках території, розмір і кількість прийнятих транспортних засобів, обсяг вантажу до сортування та подальшого зберігання, нормативні вимоги різних державних органів. Проаналізовано переваги та недоліки низки моделей організації терміналів. На основі запропонованих моделей запропоновано модель терміналу, яка включатиме найкращі структурні елементи всіх вище перерахованих моделей. EN: The article is devoted to the questions of finding ways to optimize the logistics system of postal and courier services by improving terminal complexes. It is determined that the terminal as an element of the logistics system and as part of the logistics chain forms the basic and technical requirements for the warehousing system. It is emphasized that changing consumer demands in the direction of reducing costs, increasing speed and expanding service requires a change in approaches to building a terminal system. It is established that terminals perform a significant number of functions, each of which requires consideration of such two important environmental factors as urbanization and increasing consumer demands. This requires a transition from the e-commerce model to the service center model. The article is proposed to move from the model of e-commerce to the model of the service center. Such advantages of the service model are determined : service of both business clients and consumers; availability of a sorting depot; mini fulfilment; minor automation that does not require increased implementation and maintenance costs. It is established that the planning of the terminal area is influenced by the following factors: size and geometry of the site, height difference in different parts of the territory, size and number of accepted vehicles, cargo volume for sorting and further storage, regulatory requirements of various government agencies. The advantages and disadvantages of such models of terminal organization are analyzed: the terminal with ring sorting and two-way loading; the terminal with linear sorting and one-way loading; the terminal with linear sorting and two-way loading; hexagonal terminal with ring sorting; L-shaped terminal with linear sorting and two-way loading; n-shaped terminal with linear sorting and three-way loading. Based on the proposed models, a terminal model is proposed, which will include the best structural elements of all the above models. The proposed model corresponds to the most flexible cargo handling system with double-sided loading, relatively lower sorting costs and increased capacity if necessary and a significant area for storage and assembly of shipments. The basic idea is to combine the processes of fulfilling and postal sorting in the project of one building, which reduces the processes in the supply chain and reduces the cost of construction of storage and terminal complex. |
URI: | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5220 |
Other Identifiers: | http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/686 DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/161-17 |
Appears in Collections: | № 161 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Taranenko.pdf | 916,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.