Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5287
Title: Практичні підходи до бізнес-моделювання інноваційних проєктів
Other Titles: Practical approaches to business modeling of innovation projects
Authors: Кравченко, Марина Олегівна
Kravchenko, Maryna
Сидорчук, Валерія Валеріївна
Sydorchuk, Valeria
Keywords: бізнес-модель
моделювання
інноваційний проєкт
канва
innovation project
canvas
modeling
business model
Issue Date: Oct-2020
Citation: Кравченко М. О. Практичні підходи до бізнес-моделювання інноваційних проєктів / М. О. Кравченко, В. В. Сидорчук // Економічний простір. – 2020. – № 160. – С. 65-72.
Abstract: UK: У статті розглянуто методичні аспекти та інструментарій бізнес-моделювання, які можуть застосовуватися підприємствами під час розроблення інноваційних проєктів. Аргументовано доцільність застосування бізнес-моделювання під час розроблення інноваційних проєктів підприємствами та обґрунтовано необхідність адаптації найкращих зарубіжних практик моделювання до вітчизняних умов господарювання. Розглянуто площину кореляції таких інструментів планування, як бізнес-модель, стратегія та бізнес-план інноваційного проєкту. Визначено види моделей залежно від способу монетизації та ціноутворення інноваційного продукту. Визначено необхідність застосування шаблонів для забезпечення наочності та зручності формування бізнес-моделі та проаналізовано їх окремі модифікації. Провівши дослідження існуючих практичних підходів, систематизовано найбільш суттєві аспекти бізнес-моделювання інноваційних проєктів.
EN: The article considers the role and methods of business modeling in the context of the implementation of innovative projects. The value of the business model as an instrument for innovation project planning for the enterprise, as well as for startups is argued. Considering the peculiarities of the company's adaptation to the external environment, as well as the degree of influence of management on the formation of the operating environment of the organization, it was determined that there are no identical business models. The plane of correlation of the business model, strategy, and business plan of the enterprise is considered: the enterprise chooses an effective business model that corresponds to its strategy and promotes its implementation, and the chosen business model lays the foundation for the business plan of the project. It is determined that depending on the method of income business models are trade, brokerage, service, subscription, community, information and media, affiliate, advertising, brokerage, licensing; depending on pricing – those that aim to maximize the value of the proposed idea and those that focus on minimizing the cost of implementing the idea. After analyzing the recommendations of an international consulting company, we came to the conclusion that the development of an effective business model takes place in three stages: offering value to the consumer; formation of a chain of creation of this value; determining the value that the company receives in this process, as well as ways to protect against competitors. Based on the generalization, it was found that different scientists in developing the structure of the business model of an innovative project identified their own hierarchy of values of its components. The necessity of using the canvas to ensure the speed and clarity of the formation of the business model is substantiated. The structure of the canvas most widespread in foreign practice is considered, as well as its modifications proposed for different purposes. After conducting research on existing practical approaches, the most significant aspects of business modeling of innovative projects were systematized.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5287
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/657
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/160-12
Appears in Collections:№ 160

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kravchenko.pdf705,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.