Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5882
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorШиманська, Катерина Володимирівна-
dc.contributor.authorShymanska, Kateryna-
dc.contributor.authorКаленчук, Людмила Вікторівна-
dc.contributor.authorKalenchuk, Liudmyla-
dc.date.accessioned2021-03-19T09:03:35Z-
dc.date.available2021-03-19T09:03:35Z-
dc.date.issued2020-07-
dc.identifierhttp://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/29-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/157-3-
dc.identifier.citationШиманська К. В. Аналіз стану інтернаціоналізації малого та середнього бізнесу України в умовах євроінтеграції / К. В. Шиманська, Л. В. Каленчук // Економічний простір. – 2020. – № 157. – С. 17-21.en_US
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5882-
dc.description.abstractUK: У статті проаналізовано значення інтернаціоналізації малих та середніх підприємств для розвитку зовнішньоторговельної діяльності України в умовах європейської інтеграції. На основі статистичних даних проаналізовано динаміку долучення малих та середніх підприємств України та Житомирської області до зовнішньоторговельних операцій. Окреслено місце малого та середнього бізнесу у системі зовнішньоторговельних зв’язків, який акумулює та використовує локальні ресурси, формуючи попит на внутрішньому ринку на робочу силу й ресурси. Описано внутрішні та зовнішні бар’єри інтернаціоналізації малого та середнього бізнесу, зокрема відсутність доступу до фінансових ресурсів, неможливість отримання повної інформації про зарубіжний ринок, недостатність матеріальних та трудових ресурсів, мовні бар’єри персоналу малих та середніх підприємств. Сформульовано переваги та недоліки малих та середніх підприємств порівняно з великими компаніями за умов прямого виходу на ринок та ухвалення експортного рішення.en_US
dc.description.abstractEN: Globalization and integration processes show positive trends in expanding access of small and medium enterprises to different forms of international cooperation, particularly in export and import operations. The article analyzes the importance of small and medium enterprises internationalization for the Ukraine’s foreign trade development under the European integration conditions. Basing on statistical data, the dynamics of small and medium enterprises involvement in foreign trade operations was analyzed (at the national and Zhytomyr region levels). The place of small and medium business in the foreign trade relations system has been outlined. It covers local resources accumulation and use, forming the demand in the domestic market for labor and material resources. Internal and external barriers to the small and medium-sized businesses internationalization are described, including lack of access to financial resources, inability to obtain complete information about foreign markets, lack of material and labor resources, language barriers for SMEs’ staff. The advantages and disadvantages of small and medium enterprises in comparison with large companies are formulated in terms of direct market entry and export decision-making. In the article it has been determined that small and medium enterprises of Ukraine and particularly Zhytomyr region have increased exports in recent years, their share in Ukraine’s total exports is growing (especially for micro-enterprises). In addition, the volume of exports per enterprise is growing at the same time. In Zhytomyr region the corresponding growth trends of the SMEs’ share in export activities should also be outlined, because it is higher than average indexes in Ukraine. Potentially, SMEs’ development and internationalization will expand regional opportunities for effective employment; contribute to the households’ in comes growth. National and regional disparities in SMEs’ internationalization level should be equalized through the support of such enterprises, in particular by the regional development programs and the SMEs’ expansion to European funding programs.-
dc.language.isouken_US
dc.subjectміжнародна торгівляen_US
dc.subjectмалі та середні підприємстваen_US
dc.subjectінтернаціоналізація бізнесуen_US
dc.subjectекспортen_US
dc.subjectвихід на зарубіжний ринокen_US
dc.subjectinternational tradeen_US
dc.subjectsmall and medium enterprisesen_US
dc.subjectinternationalization of businessen_US
dc.subjectexporten_US
dc.subjectentry into foreign marketen_US
dc.titleАналіз стану інтернаціоналізації малого та середнього бізнесу України в умовах євроінтеграціїen_US
dc.title.alternativeAnalysis of the state of small and medium-sized business internationalization in Ukraine under the European integration conditionsen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:№ 157

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Shymanska.pdf289,5 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.