Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5890
Назва: Джерело конкурентної переваги: теоретичний аспект
Інші назви: Источник конкурентного преимущества: теоретический аспект
Source of competitive advantage: theoretical aspect
Автори: Вараксіна, Олена Вікторівна
Вараксина, Елена Викторовна
Varaksina, Elеna
Григорова, С. В.
Григорова, С. В.
Hryhorova, Svitlana
Ключові слова: конкурентна перевага
джерело конкурентної переваги
ключова компетенція
суттєва відмінність
конкурентне середовище
конкурентное преимущество
источник конкурентного преимущества
ключевая компетенция
существенное отличие
конкурентная среда
competitive advantage
source of competitive advantage
key competence
significant difference
competitive environment
Дата публікації: гру-2020
Бібліографічний опис: Вараксіна О. В. Джерело конкурентної переваги: теоретичний аспект / О. В. Вараксіна, С. В. Григорова // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 27. – С. 23-27.
Короткий огляд (реферат): UK: Досліджено теоретичні питання сутності конкурентної переваги. Акцентовано увагу на базових чинниках забезпечення конкурентних переваг господарюючого суб’єкта та визначено, що для утримання лідерства в ринковому середовищі конкурентна перевага має відрізняти підприємство від конкурентів. Розглянуто основні наукові підходи до трактування економічної категорії «джерело конкурентної преваги». Наголошено, що набуття й утримання конкурентних переваг підприємствами залежать передусім від їх джерел. Узагальнено наукові погляди щодо класифікації джерел конкурентної переваги. Розглянуто концепції, що визначають головні джерела формування конкурентних переваг. Наголошено на тому, що для утримання першості в ринковому середовищі важливим є детальний та постійний аналіз джерел конкурентних переваг.
RU: Исследованы теоретические вопросы сущности конкурентного преимущества. Акцентировано внимание на базовых факторах обеспечения конкурентных преимуществ хозяйствующего субъекта и определено, что для удержания лидерства в рыночной среде конкурентное преимущество должно отличать предприятие от конкурентов. Рассмотрены основные научные подходы к трактовке экономической категории «источник конкурентного преимущества». Отмечено, что приобретение и удержание конкурентных преимуществ предприятиями зависят, прежде всего, от их источников. Обобщены научные взгляды на классификацию источников конкурентного преимущества. Рассмотрены концепции, определяющие главные источники формирования конкурентных преимуществ. Отмечено, что для удержания первенства в рыночной среде важен детальный и постоянный анализ источников конкурентных преимуществ.
EN: Taking into account economic and political situation in this country, the problem of competitiveness is becoming especially topical for economic subjects. Competitiveness of enterprise is based on competitive advantages, and the more economic subject has them, the more stable is his (her) position among competitors. Theoretical questions of the essence of competitive advantages have been studied in the paper. Attention has been accentuated on base factors of ensuring competitive advantages of economic subject and it has been determined that in order to retain leadership in the market environment, competitive advantage is to distinguish the enterprise from its competitors. The main scientific approaches to interpret the economic category of “the source of competitive advantage” have been considered. It has been stressed that acquiring and holding competitive advantages by enterprises, first of all, depends on their sources. Scientific viewpoints concerning the classification of competitive advantage sources have been generalized. The following factors have been proposed as the basic sources of competitive advantage: manufacturing expenditures, investment policy, products’ quality, factors of production, key competences, reputation, innovations, strategic assets, managerial skills, and differentiated product. It has been determined that competitive advantage, for the creation of which the enterprise’s work is targeted, can correspond to the chosen source or it can be quite different. It has been stressed that in the market environment, the detailed and permanent analysis of competitive advantages’ sources assisting in receiving reliable and non-prejudiced information concerning the position of economic subject in competitive environment, will ensure effective management. The concepts determining main sources of competitive advantages’ formation have been considered. Significance of the moment of choosing the competitive advantage source and analyzing factors of the internal and external environments aimed at the possibi-lity of using their influence on the creation of enterprise’s advantage in the competitive market has been mentioned. It has been stressed that in order to hold the priority position in the market environment, the detailed and constant analysis of competitive advantages’ source is important. It has been substantiated that competitive advantage is not permanent or long-term because of changing market situation; besides, the duration of life cycle results in decline or loss of competitive advantage, which requires the search of new sources of competitive advantages’ formation.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5890
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/27_2020/6.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.27-4
Розташовується у зібраннях:№ 4 (27)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Varaksina.pdf206,4 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.