Please use this identifier to cite or link to this item:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5990
Title: | Особливості товарної політики підприємства |
Other Titles: | Особенности товарной политики предприятия Product policy enterprise’s features |
Authors: | Дячков, Дмитро Володимирович Дячков, Дмитрий Владимирович Diachkov, Dmytro Потапюк, Ірина Петрівна Потапюк, Ирина Петровна Potapiuk, Iryna Яковенко, І. О. Яковенко, И. О. Yakovenko, Ihor |
Keywords: | маркетингова діяльність товар комплекс маркетингу товарна політика товарна стратегія маркетинговая деятельность комплекс маркетинга товарная политика товарная стратегия marketing activity product marketing complex product policy product strategy |
Issue Date: | Dec-2020 |
Citation: | Дячков Д. В. Особливості товарної політики підприємства / Д. В. Дячков, І. П. Потапюк, І. О. Яковенко // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 27. – С. 46-51. |
Abstract: | UK: Дана проблема є актуальною і потребує більш системного вивчення. Статтю присвячено менеджменту товарної політики тa її впливу на ефективність діяльності підприємства у цілому. Визначено сутність поняття «політика». Установлено, що важливим інструментом є товарна політика підприємства, яка
є частиною маркетингової політики та має значний вплив на результати його діяльності. З’ясовано, що товар займає основне місце в комплексі маркетингу: саме він задовольняє реальні потреби покупців. Обґрунтовано основні цілі та завдання товарної політики. Елементами товарної політики підприємства
визначено асортиментну політику, політику у сфері якості та конкурентоспроможності товару, інформаційну і збутову політику, товарне ціноутворення, товарні інновації, управління товарним знаком, упаковкою та маркуванням, аналіз життєвого циклу товару та товарний сервіс. RU: Данная проблема является актуальной и требует более системного изучения. Статья посвящена менеджменту товарной политики и ее влиянию на эффективность деятельности предприятия в целом. Определена сущность понятия «политика». Установлено, что важным инструментом является товарная политика предприятия, которая является частью маркетинговой политики и оказывает значительное влияние на результаты его деятельности. Выяснено, что товар занимает основное место в комплексе маркетинга: именно он удовлетворяет реальные потребности покупателей. Обоснованы основные цели и задания товарной политики. Элементами товарной политики предприятия являются ассортиментная политика, политика в области качества и конкурентоспособности товара, информационная и сбытовая политика, товарное ценообразование, товарные инновации, управление товарным знаком, упаковкой и маркировкой, анализ жизненного цикла товара и товарный сервис. EN: Current conditions of Ukrainian market relations, which are characterized by increasing role of consumers, uncertainty of enterprise’s operating conditions, increasing enterprise’s dependence on the external environment, intensification of competition for markets, special importance was given to effective formation and management of enterprise policy. It was determined that the product occupies the main place in the marketing complex. It must meet the real needs and needs of people, and marketing is designed to help each manufacturer to identify and ensure their satisfaction better than competitors do. Commodity policy plays an important role in the implementation of commercial and marketing activities of the enterprise in the market. The marketing aspect is a set of actions in the plane aimed at providing consumers with goods and services, and commercial is to achieve economic efficiency of the enterprise in the procurement and sale of products It was found that product policy is not only the purposeful formation of the range and its management, but also taking into account internal and external factors influencing the product, its creation, production, market promotion and sale, legal support of such activities, pricing as a means of achieving strategic product policy goals, etc. The presence of a well-thought-out product policy allows the company to properly form the range to support successful products and remove obsolete products from the market, get the most out of the products, timely and effectively introduce new products. Assortment policy, product quality and competitiveness policy, information and sales policy, product pricing, product innovation, trademark management, packaging and labeling, product life cycle analysis and product service were defined as elements of the company's product policy. Effectively developed and consistently implemented product policy of the enterprise ensures market success, which was the main criterion for assessing the activities of enterprises. Entrepreneurial activity is effective when the product which was demand on market, and the satisfaction of certain needs of buyers through the purchase of this product is profitable. |
URI: | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5990 |
Other Identifiers: | http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/27_2020/10.pdf DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.27-8 |
Appears in Collections: | № 4 (27) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diachkov.pdf | 236,91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.