Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5994
Назва: Забезпечення конкурентоспроможності підприємств залізничного транспорту: особливості та рушійні сили
Інші назви: Обеспечение конкурентоспособности предприятий железнодорожного транспорта: особенности и движущие силы
Ensuring the competitiveness of railway transport enterprises: features and driving forces
Автори: Каличева, Наталія Євгеніївна
Каличева, Наталья Евгеньевна
Kalicheva, Natalia
Зайцева, К. О
Зайцева, Е. О.
Zaitseva, Kateryna
Маркєлова, К. В.
Маркелова, К. В.
Markyelova, Krystyna
Ключові слова: конкуренція
динаміка
підприємства залізничного транспорту
управління
конкурентні позиції
конкурентні переваги
ринок транспортних послуг
конкуренция
динамика
предприятия железнодорожного транспорта
управления
конкурентные позиции
конкурентные преимущества
рынок транспортных услуг
competition
dynamics
railway transport enterprises
management
competitive positions
competitive advantages
transport services market
Дата публікації: гру-2020
Бібліографічний опис: Каличева Н. Є. Забезпечення конкурентоспроможності підприємств залізничного транспорту: особливості та рушійні сили / Н. Є. Каличева, К. О. Зайцева, К. В. Маркєлова // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 27. – С. 52-57.
Короткий огляд (реферат): UK: Стаття присвячена вирішенню актуальної проблеми управління конкурентною динамікою підприємств залізничного транспорту. Встановлено, що саме конкуренція дає змогу підвищити ефективність розвитку підприємств сфери. Розкрито сутність концептуальних положень управління конкурентоспроможністю підприємств сфери, які ґрунтуються на реальних та потенційних можливостях вступати в опосередковану взаємодію з іншими конкурентами для підвищення потенціалу мережевого розвитку. Визначено, що управління конкурентною динамікою підприємств залізничного транспорту має здійснюватися на базі вдосконалення підходів до управління конкурентними позиціями на ринку транспортних послуг. Сформовано методологічну базу управління конкурентоспроможністю підприємств залізничного транспорту, в основу якої покладено комплексний динамічний підхід до управління конкурентними перевагами.
RU: Статья посвящена решению актуальной проблемы управления конкурентной динамикой предприятий железнодорожного транспорта. Установлено, что именно конкуренция позволяет повысить эффективность развития предприятий сферы. Раскрыта суть концептуальных положений управления конкурентоспособностью предприятий сферы, которые основываются на реальных и потенциальных возможностях вступать в косвенное взаимодействие с другими конкурентами для повышения потенциала сетевого развития. Определено, что управление конкурентной динамикой предприятий железнодорожного транспорта должно осуществляться на базе совершенствования подходов к управлению конкурентными позициями на рынке транспортных услуг. Сформирована методологическая база управления конкурентоспособностью предприятий железнодорожного транспорта, в основу которой положен комплексный динамический подход к управлению конкурентными преимуществами.
EN: In modern economic conditions, the formation of the concept of managing the competitive dynamics of enterprises is directly dependent on the economic vector of development of the national economy. After all, on the one hand, the conditions for the formation of competitive advantages of the enterprise determine the market and management of the enterprise, and on the other – the components of economic policy. Conversely, the ability of enterprises to compete in markets shapes the competitiveness of the country as a whole. Systematization of parameters and assessment of the components of the competitiveness of the enterprise create a basis for studying the dynamics of competitive advantage. Moreover, the management of enterprise competitiveness is a process of forming internal and external institutions of the enterprise, aimed at creating competitive advantages today and in the future through efficient use of resources and more attractive, compared to competitors, market positioning. When managing the competitive dynamics of railway transport enterprises, it is necessary to take into account the vector of their competitive behavior, which can be passive, active and adaptive. Determining the type of competitive behavior makes it possible to establish the influence of primary competition factors such as type, form, level of market dominance, type of competitive environment, etc. and to form generalized priorities of secondary factors of competition in the market. For the effective development of railway transport enterprises must constantly interact with other actors of competition, taking into account the existing vector of competitive development of the economic system at both national and international levels by reducing their own costs; increasing the motivation of employees in the industry; meeting the growing needs of consumers; improving service quality, speed and resilience in responding to changes in demand, etc. Competitive dynamics should become the main platform for the development of modern transport companies. It is based on the process of adaptation of participants in the competition in qualitative or quantitative change of components and transformation of the structure of the competitive market. After all, the development of railway transport enterprises is directly dependent on the socio-economic situation in the country, macroeconomic development of regions, internal indicators of enterprise development and other factors. All these factors should be studied comprehensively to form a vector of competitive development of the enterprise and already on their basis the management of the enterprise determines strategic decisions for further directions of development.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5994
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/27_2020/11.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.27-9
Розташовується у зібраннях:№ 4 (27)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kalicheva.pdf411,1 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.