Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6317
Назва: | Формування спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад регіону в умовах децентралізації |
Інші назви: | Formation of a capable educational network of a united territorial communities of the region in the conditions of decentralization |
Автори: | Чикало, Інна Василівна Chykalo, Inna |
Ключові слова: | опорна школа філія опорної школи спроможна освітня мережа освітня субвенція індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі об’єднаної територіальної громади фактори формування спроможної освітньої мережі освітня інфраструктура об’єднаної територіальної громади asic school branch of the support school capable educational network educational subvention index of financial capacity of the school educational network of the united territorial community factors of formation of the capable educational network educational infrastructure of the united territorial community |
Дата публікації: | лип-2020 |
Бібліографічний опис: | Чикало І. В. Формування спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад регіону в умовах децентралізації / І. В.Чикало // Економічний простір. – 2020. – № 156. – С. 104-108. |
Короткий огляд (реферат): | UK: У статті розглянуто питання формування спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад регіону. Висвітлено власні та делеговані повноваження ОТГ у сфері освіти, наведено трактування дефініцій «опорна школа», «філія опорної школи», «спроможна освітня мережа». Проаналізовано показники фінансової спроможності освітньої мережі ОТГ Тернопільської області. Виокремлено об’єднані територіальні громади Тернопільської області
із найкращими показниками фінансової спроможності освітньої мережі та об’єднані територіальні громади, у яких ці показники найгірші. Згруповано фактори впливу на формування спроможної освітньої мережі об’єднаної територіальної громади із виокремленням основних індикаторів, в розрізі кожної групи факторів. Наведено практичні
рекомендації щодо формування фінансово спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад Тернопільської області. EN: Reforming the education system on the basis of decentralization opens up new opportunities and sets certain requirements for the organization of activities in this area. At present, local governments have significant powers and functions for independent decision-making, under their own responsibility and with all available resources to ensure the provision of quality and affordable basic secondary education that meets approved state educational standards in the area. This actualize the issue of forming a capable educational network of the united territorial community, the effectiveness of which will determine the quality of educational services both at the level of the united territorial community and at the regional level. The aim is to summarize the theoretical provisions and identify practical recommendations for the formation of a capable educational network of united territorial communities of the region based on the factors that determine its condition. The study used tools: monographic method (in the interpretation of definitions capable educational network, support school, branch of the support school), analysis (in the study of the index of financial capacity of the educational network of the united territorial communities of Ternopil region); grouping (when dividing the powers of united territorial communities in the field of education into own and delegated; when separating groups of united territorial communities with a deficit and surplus of the education budget depending on the class size in schools), graphic (for visual presentation of the obtained results of scientific research). The article considers the formation of a viable educational network of united territorial communities of the region. The own and delegated powers of the united territorial communities in the field of education are highlighted, the definitions of “primary school”, “branch of the basic school”, “capable educational network” are interpreted. Indicators of financial capacity of the educational network of the united territorial communities of Ternopil region are analyzed. The factors of influence on the formation of a capable educational network of the united territorial community are grouped with the separation of the main indicators, in the context of each group of factors. Practical recommendations for the formation of a financially viable educational network of united territorial communities of Ternopil region are given in the article. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6317 |
Інші ідентифікатори: | http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/28 DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-18 |
Розташовується у зібраннях: | № 156 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Chykalo.pdf | 431,5 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.