Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6410
Title: Напрями розвитку інноваційного потенціалу підприємств
Other Titles: Directions of enterprises’ innovative potential development
Authors: Шендерівська, Ліна Петрівна
Shenderivska, Lina
Кваско, Алла Володимирівна
Kvasko, Alla
Keywords: інноваційний потенціал
клієнтоорієнтований підхід
експортний потенціал
інтелектуальний потенціал
показники для оцінки інноваційних ідей
внутрішньопідприємництво
інноваційна діяльність
стратегічне управління
сustomer-centric approach
export potential
intrapreneurship
intellectual potential
strategic management
indicators for evaluating innovative ideas
innovative activities
innovative potential
Issue Date: Feb-2021
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Шендерівська Л. П. . Напрями розвитку інноваційного потенціалу підприємств / Л. П. Шендерівська, А. В. Кваско // Економічний простір. – 2021. – № 166. – С. 74-80
Abstract: UK: Стаття має на меті визначити пріоритетні напрямки розвитку інноваційного потенціалу підприємств. Результатами дослідження є визначення факторів розвитку інноваційного потенціалу підприємств. Основні фактори пов'язані з глобалізацією економічних процесів, включаючи цифровізацію економіки, високий рівень поширення прогресивних знань, розвиток бізнес-екосистем. Основними напрямами підвищення ефективності управління інноваційним потенціалом є інвестування в більш повне використання цифровізації підприємствами, активізація процесів консолідації, приділення більшої уваги бенчмаркінгу. Зазначено актуальність ініціативи керівництва щодо активізації інновацій, розповсюдження програмно-цільових організаційних структур управління для взаємодії інтелектуального потенціалу підприємств, розвиток експортного потенціалу для ефективного масштабування інновацій. Обґрунтована загальна актуальність розвитку внутрішньопідприємництва шляхом стимулювання розвитку та використання інноваційного потенціалу. Уточнено визначення інноваційного потенціалу. Обґрунтовано багаторівневу орієнтацію інноваційного потенціалу підприємств: зовнішню - на підвищення рівня задоволеності споживачів, формування зовнішнього іміджу, внутрішню - на вдосконалення всіх складових потенціалу підприємства, формування внутрішнього іміджу. Визначено роль складових потенціалу підприємства стосовно інноваційного потенціалу, а саме його ресурсного забезпечення, виробництва та постачання інноваційного продукту на ринку, циклічності інновацій, мотивації праці. Обґрунтовано взаємозв'язок між інноваційним потенціалом та інноваційною діяльністю. Запропоновано систему критеріїв та показників для оцінки інноваційних ідей. Основними критеріями є: споживачі, ринок, інтелектуальна власність, статус ідеї, ефективність інновацій. Клієнт-орієнтований підхід як основа інноваційної діяльності в поєднанні з можливостями заробітку для підприємства забезпечує його стратегічні конкурентні переваги та інвестиційну привабливість.
EN: The article aims to identify priority areas for the enterprises’ innovative potential development. The results of the study are the determination of factors of enterprises’ innovative potential development. The main factors are related to the globalization of economic processes, including the digitalization of the economy, the high rate of dissemination of progressive knowledge, the business ecosystems’ development. The main directions of improving the efficiency of innovation potential management are investing in a fuller use of digitalization by enterprises, intensification of consolidation processes, paying more attention to benchmarking. The urgency of leadership initiative in intensifying innovation, the spread of program-targeted organizational management structures for the enterprises’ intellectual potential synergy, the development of export potential for effective sca-ling of innovations are stated. The general relevance of the development of intrapreneurship by stimulating the development and use of innovation potential is grounded. The definition of innovation potential has been clarified. The multilevel orientation of enterprises’ innovative potential: external – on increase of customers’ satisfaction level, formation of external image, inter-nal – on improvement of all components of enterprise’s potential, formation of internal image are substantiated. The role of the components of the enterprise potential in relation to the innovation potential, namely, its resource provision, production and supply of the innovative product on the market, the cyclical nature of innovation, work motivation is defined. The relationship between innovation potential and innovation activity is substantiated. A system of criteria and indicators for evaluating innova-tive ideas is proposed. The basic criteria are: consumers, market, intellectual property, the status of the idea, the effectiveness of innovation. Customer-centric approach as the basis of innovation activity coupled with earning capacity for the enterprise provides its strategic competitive advantages and investment attractiveness
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6410
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/816
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/166-13
Appears in Collections:№ 166

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shenderivska .pdf378,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.