Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/683
Title: Розуміння ринку і його класифікація за ознаками
Other Titles: Market definition and its classification by observations
Authors: Мардус, Наталія Юріївна
Mardus, Nataliia
Keywords: ринок
ринкова економіка
товар
товарний ринок
внутрішній ринок
ознаки
класифікація
market
market economy
commodity
commodity market
internal market
signs
classification
Issue Date: Oct-2017
Citation: Мардус Н. Ю. Розуміння ринку і його класифікація за ознаками / Н. Ю. Мардус // Економічний простір. - 2017. - № 126. - С. 61-70.
Abstract: UK: Стаття спрямована на дослідження поняття «ринок» як основної економічної категорії, що завжди знаходилося в центрі уваги провідних вчених. У статті надається визначення економічної сутності та змісту поняття «ринок» на основі класифікаційних ознак з відокремленням його відмінностей і структурних елементів, що розглядали його з різних точок зору. Розроблено класифікацію ринків за: масштабом та територіальним аспектом, товарно-галузевою деталізацію, рівнем насиченості, рівнем державного впливу, призначенням об’єктів ринкових відносин, умовами функціонування та розвитку конкуренції. Відокремлено поняття «ринкова економіка», «ринок товарів», «внутрішній ринок», «внутрішній ринок товарів» і наділене як традиційними так і новими ознаками. Встановлено, що внутрішній ринок товарів – це система децентралізованого товарообміну, яка має просторові межі в яких відбуваються взаємовідносини учасників ринку на основі цін, за допомогою грошей та в умовах конкуренції. Визначено важливість дослідження структури ринку за його масштабом з виділенням внутрішнього ринку, який є макроекономічною інфраструктурою, основою функціонування національної економіки та відіграє роль в забезпеченні соціально-економічного розвитку країни і усього суспільства. Систематизовано елементи внутрішнього ринку товарів та встановлено їх взаємозв’язок, що є перспективою подальших наукових розробок в даному напрямі.
EN: The concept of "market" as the main economic category, which has always been the focus of attention of leading scientists is an object of investigation in the article. The definitions of the economic essence and the content of the concept of "market", on the basis of classification characteristics with the separation of its differences and structural elements, have been presented. The classification of markets by scale and territorial aspect, commodity-sector detail, level of saturation, level of state influence, appointment of objects of market relations, conditions of functioning and development of competition, has been worked out. The notion of "market economy", "commodity market", "domestic market", "internal market of goods" have been separated. Their traditional and new features have been proposed. It has been established that the domestic market of goods is a system of decentralized commodity exchange, which has spatial boundaries in which the relations of market participants are based on prices, with the help of money and in conditions of competition. The importance of studying the structure of the market on its scale with the allocation of the domestic market, which is a macroeconomic infrastructure, the basis of the functioning of the national economy and plays a role in ensuring the socio-economic development of the country and society as a whole, has been emphasized. The elements of the internal market of goods have been systematized and their interrelation has been established. The authors believe that these aspects are the prospect issues of further scientific investigations.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/683
Other Identifiers: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2017_126_8
Appears in Collections:№ 126

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mardus .pdf718,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.