Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7347
Назва: Вплив економічних кризових явищ на сферу освіти
Інші назви: The impact of economic crisis on the education sphere
Автори: Михайлова, Єлизавета Вікторівна
Mykhaylova, Yelyzaveta
Ключові слова: економічна криза
сфера освіти
попит
фінансова доцільність
антикризове управління
economic crisis
education sphere
demand
financial expediency
crisis management
Дата публікації: сер-2021
Бібліографічний опис: Михайлова Є. В. Вплив економічних кризових явищ на сферу освіти / Є. В. Михайлова // Економічний простір. – 2021. – № 171. – С. 37-41.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті розглянуто економічну кризу як двобічний процес, під час якого відбуваються трансформація соціально-економічних процесів та переосмислення теоретичних шаблонів. Економічна криза 2020 року, тригером якої була пандемія, характеризується як криза попиту, а у зоні найбільшого впливу знаходяться країни, що розвиваються, оскільки мають меншу кількість ресурсів. Для країн, що розвиваються, наслідки економічної кризи найбільше позначаються на соціальних процесах. У статті досліджено вплив економічної кризи на сферу освіти, який проявляється у зменшенні державного фінансування, зниженні потреб у професійних кадрах, зменшенні кількості платоспроможного населення, відтоці професійних кадрів. Оскільки сфера освіти в країнах, що розвиваються, характеризується меншою продуктивністю та ефективністю, одними з першочергових завдань під час подолання наслідків економічних криз є оптимізація витрат та чіткий менеджмент.
EN: The economic crisis is viewed in this article as a two-way process, during which a transformation of socio-economic processes and rethinking of theoretical patterns can be observed. For developing countries, the effects of the economic crisis impact the most on social processes. But at the same time the efforts to minimize the negative consequences, are focused only on that part of the social sphere which directly depends on basic economic indicators, and the relatively autonomous spheres, as well as the system of basic and applied science and innovation are not taken into account. The economic crisis of 2020, the tiger of which was a pandemic, is characterized as a crisis of demand and it influences the most on developing countries because of the lack of resources. The purpose of the article is to highlight the main directions of the impact of economic crises on education, in particular in developing countries, as well as to describe and predict the consequences of such impacts on the socio-economic sphere of society. Taking into account declining wages in companies, rising unemployment, reduction production and tax revenues that began with the crisis and efforts to save, the significant decline in living standards are appeared unavoidably. It should be mentioned that such changes in socio-economic life impact not only on the reduction of wages, but also on the structure of demand for labor by profession and skill level. In any state character of the education system is determined by socio-economic and political systems, as well as cultural, historical, and national characteristics of countries. In addition to the global economic crisis, which affects the education, education itself around the world does not satisfy the demands of the modern society and as a result is in crisis by itself. The development or transformation of education in the system of knowledge economy is possible only with the improvement of the education quality, with the transformation of the content of education, with the creation of integration educational programs and with the change of management strategies.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7347
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/49
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/171-6
Розташовується у зібраннях:№ 171

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Mykhaylova.pdf292,59 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.