Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7489
Назва: Фактори підвищення конкурентоспроможності українських виробників меду на ринках країн ЄС
Інші назви: Факторы повышения конкурентоспособности украинских производителей меда на рынках стран ЕС
Factors of increasing competitiveness of Ukrainian honey manufacturers in the EU markets
Автори: Середа, Валентина Іванівна
Середа, Валентина Ивановна
Sereda, Valentyna
Нагачевська, Тетяна Володимирівна
Нагачевская, Татьяна Владимировна
Nagachevska, Tetiana
Кульчіцька, І. С.
Кульчицкая, И. С.
Kulchitska, Iryna
Ключові слова: конкурентоспроможність
конкурентні переваги
бізнес-середовище
фактори
ринок ЄС
виробники меду
конкурентоспособность
конкурентные преимущества
бизнес-среда
факторы
рынок ЕС
производители меда
competitiveness
competitive advantages
business environment
factors
EU market
honey manufacturers
Дата публікації: вер-2021
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Середа В. І. Фактори підвищення конкурентоспроможності українських виробників меду на ринках країн ЄС / В. І. Середа, Т. В. Нагачевська, І. С. Кульчіцька // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 32. – С. 18-28.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті розкрито економічну сутність конкурентоспроможності суб’єктів господарювання на міжнародних ринках. Здійснено факторний аналіз бізнес-середовища ринку меду країн ЄС. На базі SWOT-аналізу виявлено сильні та слабкі сторони, можливості та загрози для українських виробників меду на ринках країн ЄС на прикладі українського виробника меду ТОВ «Юкрейніан Бі» на ринку Німеччини. На основі методу експертних оцінок визначено конкурентні переваги та недоліки основних гравців на ринку меду Німеччини, побудовано профіль конкурентних переваг ТОВ «Юкрейніан Бі» на ринку меду Німеччини. Обґрунтовано перспективи посилення конкурентоспроможності українського виробника меду на ринку Німеччини. Запропоновано комплекс стратегічних заходів задля підвищення конкурентоспроможності українського виробника меду на ринку Німеччини, що включає заходи товарної та збутової політики, позиціонування та просування.
RU: В статье раскрыта экономическая сущность конкурентоспособности субъектов хозяйствования на международных рынках. Осуществлен факторный анализ бизнес-среды рынка меда стран ЕС. На базе SWOT-анализа выявлены сильные и слабые стороны, возможности и угрозы для украинскихпроизводителей меда на рынках стран ЕС на примере украинского производителя меда ООО «Юкрейниан Би» на рынке Германии. На основе метода экспертных оценок определены конкурентные преимущества и недостатки основных игроков на рынке меда Германии, построено профиль конкурентных преимуществ ООО «Юкрейниан Би» на рынке меда Германии. Обоснованы перспективы усиления конкурентоспособности украинского производителя меда на рынке Германии. Предложен комплекс стратегических мер в целях повышения конкурентоспособности украинского производителя меда на рынке Германии, который включает меры товарной и сбытовой политики, позиционирования и продвижения.
EN: Under globalization and intensifying competition in the international markets, domestic manufacturers’ competitiveness becomes a relevant issue, especially in key sectors that form the merchandise export of Ukraine in general and in agricultural sector in particular. Ukraine has a potential of increasing honey export to the world market and EU markets. It foregrounds the research of the competitive environment, as well as the assessment of competitive advantages and disadvantages;necessitates defining the factors and the areas to strengthen the competitiveness of Ukrainian honey manufacturers to increase the share of Ukraine in these markets. Among the modern factors of business environment that influence the performance of Ukrainian honey manufacturers and their competitiveness, the most relevant are the transformation of regulatory environment, prospects for renewing the terms of cooperation between Ukraine and the EU, non-price competition, world COVID pandemic, digitalization of economy etc. All these factors demand further analysis and inclusion in the Ukrainian honey manufacturers’ strategic management. The economic essence of the economic subjects’ competitiveness in the international markets was revealed. A factor analysis of the business environment of the EU honey market was carried out. Based on the SWOT analysis, the strengths and weaknesses, opportunities and threats for Ukrainian honey manu-facturers in the EU markets were identified on the example of the Ukrainian honey producer Ukrainian Bee LLC in the German market. Based on expert assessment, the competitive advantages and disadvantages of the main players in the German honey market were determined, and the competitive advantage profile of Ukrainian Bee LLC in the German honey market was made. Prospects for strengthening the competitiveness of Ukrainian honey manufacturers in the German market were grounded. A set of strategic measures to increase the competitiveness of Ukrainian honey manufacturers in the German market, including measures of product and sales policy, positioning and promotion, was created.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7489
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/32_2021/5.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.32-3
Розташовується у зібраннях:№ 5 (32)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Sereda.pdf381,61 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.