Please use this identifier to cite or link to this item:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7601
Title: | Податок на додану вартість в Україні: поточний стан та шляхи реформування |
Other Titles: | Налог на добавленную стоимость в Украине: текущее состояние и пути реформирования Value added tax in Ukraine: current state and ways of reforming |
Authors: | Масленніков, Євген Іванович Масленников, Евгений Иванович Maslennikov, Yevhen Гусєв, Артем Олександрович Гусев, Артем Александрович Husiev, Artem |
Keywords: | податок на додану вартість система оподаткування доходи державного бюджету витрати на споживання ставки податку на додану вартість налог на добавленную стоимость система налогообложения доходы государственного бюджета расходы на потребление ставки налога на добавленную стоимость value-added tax taxation system revenues of the state budget consumption expenditures value-added tax rates |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» |
Citation: | Масленніков Є. І. Податок на додану вартість в Україні: поточний стан та шляхи реформування / Є. І. Масленніков, А. О. Гусєв // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 32. – С. 35-38. |
Abstract: | UK: У статті досліджено теоретичні та методологічні засади системи оподаткування податком на додану вартість в Україні. Визначено економічну сутність податку на додану вартість. Проаналізовано чинну методику оподаткування податком на додану вартість в Україні, а також вплив цього податку на рівень доходів державного бюджету України. Наведено низку прикладів міжнародного досвіду регулювання системи оподаткування податком на додану вартість. Встановлено, що поточна модель стягнення податку на додану вартість має низку недоліків, які стосуються перш за все суттєвого штучного завищення витрат населення на споживання. Задля усунення недоліків запропоновано концепцію реформування податку на додану вартість в Україні, яка передбачає впровадження диференційованих ставок цього податку залежно від групи товарів і послуг. RU: В статье исследованы теоретические и методологические основы системы налогообложения налогом на добавленную стоимость в Украине. Определена экономическая сущность налога на добавленную стоимость. Проанализирована действующая методика налогообложения налогом на добавленную стоимость в Украине, а также влияние этого налога на уровень доходов государственного бюджета Украины. Приведен ряд примеров международного опыта регулирования системы налогообложения налогом на добавленную стоимость. Установлено, что текущая модель взыскания налога на добавленную стоимость имеет ряд недостатков, которые касаются прежде всего существенного искусственного завышения расходов населения на потребление. С целью устранения недостатков предложена концепция реформирования налога на добавленную стоимость в Украине, которая предусматривает внедрение дифференцированных ставок этого налога в зависимости от группы товаров и услуг. EN: The article explores the theoretical and methodological foundations of the system of taxation by value-added tax in Ukraine. The economic essence of the value-added tax is determined. The current method of taxation by value-added tax in Ukraine, as well as the impact of this tax on the level of revenues of the state budget of Ukraine is analyzed. A number of examples of international experience in regulating the system of taxation by value-added tax are given. It is established that the current model of recovery of value-added tax has a number of shortcomings, which relate, first of all, to a significant artificial overestimation of household consumption expenditures. In order to eliminate the shortcomings, the concept of reforming the value added-tax in Ukraine is proposed, which provides for the introduction of differentiated rates of this tax depending on the group of goods and services. Value-added tax is a national indirect tax that is accrued and paid in accordance with section V of the Tax Code of Ukraine. Value-added tax is included in the price of goods and services and is actually paid by the end user. Value-added tax aims exclusively at the fiscal function and actually leads to a violation of the law of supply and demand. In Ukraine, value-added tax today is the main source of budget revenues (more than 35% of total tax revenues), which does not contribute to the economic growth of the country. The basic value-added tax rate in Ukraine is 20%, which roughly coincides with the EU countries, but does not take into account the relatively low level of purchasing power of the population in the country. The concept of reforming the value-added tax system in Ukraine provides for the creation of differentiated tax rates depending on the group of goods and services – the object of taxation on the basis of the elasticity of their demand for income, as well as the abolition of the preferential rate of 14% for operations for the sale of agricultural products. The main goal of such reform of the value-added tax in Ukraine is to reduce the tax burden for low-income taxpayers while minimizing the reduction of tax revenues to the state budget of Ukraine. |
URI: | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7601 |
Other Identifiers: | http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/32_2021/7.pdf DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.32-5 |
Appears in Collections: | № 5 (32) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Maslennikov.pdf | 181,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.