Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7806
Title: Інформаційне забезпечення оцінки впливу контрагентів підприємства в умовах міжнародної економічної діяльності
Other Titles: Information support of assessment of the impact of business partners in the conditions of international economic activity
Authors: Кара, Наталія Ігорівна
Kara, Nataliia
Процик, Ірина Степанівна
Protsyk, Iryna
Keywords: інформація
інформаційне забезпечення
контрагенти підприємства
інформаційні потоки
управлінська інформаційна система
інформаційний лист
система управління базами даних
information
information support
business partners
information flows
management information system
information letter
database management system
Issue Date: Sep-2021
Citation: Кара Н. І. Інформаційне забезпечення оцінки впливу контрагентів підприємства в умовах міжнародної економічної діяльності / Н. І. Кара, І. С. Процик // Економічний простір. – 2021. – № 173. – С. 46-51.
Abstract: UK: У статті досліджено особливості інформаційного забезпечення оцінки впливу ділових партнерів в умовах міжнародної економічної діяльності. Розроблено методичні та практичні рекомендації щодо порядку та накопичення інформації про партнерів компанії. Теоретико-методологічною основою дослідження є праці українських та зарубіжних вчених, нормативно-правові акти України щодо інформаційного забезпечення та оцінки партнерських відносин підприємства. Інформаційний фактор впливає на економічне зростання, ефективність і зайнятість. Інформація на підприємстві в основному розглядається у вигляді даних, зібраних і систематизованих у прийнятній для використання формі, здатних накопичувати, обмінюватися та оновлювати. нещодавно інформація все частіше розглядається як один із видів організаційних ресурсів, що існують у вигляді певних наукових знань, результатів досліджень і розробок, узагальнених показників, норм, стандартів, рекомендацій, результатів маркетингових досліджень тощо. Важливою умовою оцінки впливу факторів зовнішнього середовища на виробничо-господарську діяльність підприємства є наявність своєчасної та достатньо повної інформації про події, процеси, тенденції, що відбуваються у зовнішньому середовищі. У роботі також розглянуто етапи процесу еволюції видів інформації про партнерів підприємства, стратегічні переваги інформаційної системи управління (МІС). Пропонується розробити інформаційний лист про ділових партнерів, який вводиться в базу даних і файл, а також для створення систем управління базами даних. Також доцільно створити на підприємстві відділ інформації, який, зокрема, буде оцінювати вплив партнерів компанії, оскільки довгострокові партнерства створюють власну статистичну базу даних для прийняття рішень керівництвом компанії.
EN: he article examines the features of information support for assessing the impact of business partners in the conditions of international economic activity. Methodical and practical recommendations for the procedure and accumulation of information about the company's partners have been developed. The theoretical and methodological basis of the study there are the works of the Ukrainian and foreign scientists, regulational and legislational laws of Ukraine for information support and evaluation of partnerships of the enterprise. The information factor affects economic growth, efficiency and employment. Information at the enterprise is mainly considered in the form of data collected and systematized in an acceptable form for use, capable of accumulating, sharing and updating. Recently, information is increasingly considered as one of the types of organizational resources that exist in the form of certain scientific knowledge, results of research and development, generalized indicators, norms, standards, recommendations, results of marketing research and more. An important condition for assessing the impact of environmental factors on the production and economic activities of the enterprise is the availability of timely and sufficiently complete information about events, processes, trends that occur in the external environment. The paper also considers the stages of the process of evolution of types of information about the partners of the enterprise, the strategic advantages of the management information system (MIS). It is proposed to develop an information letter about business partners, which is entered in the database and file, as well as to create database management systems. It is also advisable to create an information department at the enterprise, which in particular will assess the impact of the company's partners, as long-term partnerships create their own statistical database for decision-making by the company's management.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7806
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/958
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/173-15
Appears in Collections:№ 173

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kara.pdf301,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.