Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7987
Назва: Оцінка якості управління інформаційним забезпеченням діяльності організації
Інші назви: Оценка качества управления информационным обеспечением деятельности организации
Assessment of quality of information support management of the organization's activity
Автори: Боровик, Марина Вікторівна
Боровик, Марина Викторовна
Borovyk, Maryna
Павлова, Є. С.
Павлова, Е. С.
Pavlova, Yelizaveta
Ключові слова: інформація
оцінка
управління
інформаційне забезпечення
організація
інформаційні технології
інформаційні системи
информация
оценка
управление
информационное обеспечение
организация
информационные технологии
информационные системы
information
evaluation
management
information support
organization
information technologies
information systems
Дата публікації: лис-2021
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Боровик М. В. Оцінка якості управління інформаційним забезпеченням діяльності організації / М. В. Боровик, Є. С. Павлова // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 33. – С. 71-75.
Короткий огляд (реферат): UK: Статтю присвячено дослідженню проблем інформаційного забезпечення діяльності організації, а саме оцінці якості управління інформаційним забезпеченням. Розглянуто основні підходи до оцінки інформації та інформаційного забезпечення. Визначено, що поточний стан управління інформаційним забезпеченням діяльності організації доцільно визначати на основі прагматичного підходу (якісної оцінки) за трьома групами показників: результативності, забезпеченості ресурсами та достатності. Запропоновано оцінку якості управління інформаційним забезпеченням діяльності організації проводити на основі розрахунку узагальнюючого показника. Визначено проблеми, які виникають у процесі здійснення оцінки якості управління інформаційним забезпеченням діяльності організації.
RU: Статья посвящена исследованию проблем информационного обеспечения деятельности организации, а именно оценке качества управления информационным обеспечением. Рассмотрены основные подходы к оценке информации и информационного обеспечения. Определено, что текущее состояние управления информационным обеспечением деятельности организации целесообразно определять на основе прагматичного подхода (качественной оценки) по трем группам показателей: результативности, обеспеченности ресурсами и достаточности. Предложено оценку качества управления информационным обеспечением деятельности организации проводить на основе расчета обобщающего показателя. Определены проблемы, возникающие в процессе осуществления оценки качества управления информационным обеспечением деятельности организации.
EN: The article is devoted to the study of problems of information support of the organization, namely the assessment of the quality of information management. It is determined that the effectiveness of managing the activities of the organization largely depends on the level of information support, which is designed to provide the organization with the necessary information for the formation and achievement of goals. The main approaches to the evaluation of information and information support (semantic, pragmatic, economic, syntactic or structural) are considered. It is determined that the current state of information management of the organization should be determined on the basis of a pragmatic approach (qualitative assessment) for three groups of indicators: effectiveness, resource availability and adequacy. The indicators belonging to the specified groups are considered. It is proposed to assess the quality of management of information support of the organization on the basis of the calculation of the summary indicator. The expediency of assessing the level of management of information support of the organization on the basis of qualitative (non-metric) indicators is substantiated. The problems that arise in the process of assessing the quality of information management of the organization are identified. The role of information technologies and information systems in the process of information management of the organization is characterized. It is determined that the basis of information support of the organization are information systems. The specifics and features of control, evaluation and quality management of information systems in organizations are determined. Problems related to the process of assessing the quality of information systems in the organization are described. The need for further development of theoretical and methodological aspects of evaluation of quality assessment of components of information systems and information systems, as well as information management of the organization as a whole.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7987
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/33_2021/12.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.33-10
Розташовується у зібраннях:№ 6 (33)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Borovyk.pdf174,83 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.