Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8075
Title: Особливості оцінювання результативності діяльності будівельного підприємства в контексті зростання його конкурентних переваг
Other Titles: Особенности оценивания результативности деятельности строительного предприятия в контексте роста его конкурентных преимуществ
Peculiarities of evaluation of efficiency of construction enterprise in the context of growth of its competitive advantages
Authors: Ступнікер, Ганна Леонідівна
Ступникер, Анна Леонидовна
Stupniker, Hanna
Зозуля, Наталія Володимирівна
Зозуля, Наталия Владимировна
Zozulia, Nataliіa
Keywords: витрати
прибуток
результативність
ефективність
конкурентні переваги
конкурентоспроможність
фінансові результати
затраты
прибыль
результативность
эффективность
конкурентные преимущества
конкурентоспособность
финансовые результаты
costs
profit
efficiency
competitive advantages
competitiveness
financial results
Issue Date: Nov-2021
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Ступнікер Г. Л. Особливості оцінювання результативності діяльності будівельного підприємства в контексті зростання його конкурентних переваг / Г. Л. Ступнікер, Н. В. Зозуля // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 33. – С. 176-180.
Abstract: UK: Здатність підприємства до формування свої конкурентоспроможності залежить від обсягу конкурентних переваг, що створює підприємство в процесі своєї економічної діяльності. Для того, щоб підприємство мало високу результативність, необхідно здійснювати постійний аналіз витрат підприємства. Метою управління витратами є їх зниження або оптимізація та підвищення ефективності господарських процесів. Управління витратами на підприємстві передбачає виконання таких функцій, як розробка, прийняття, реалізація та контроль управлінських рішень. Особливості будівельної галузі відрізняють її від інших галузей економіки певними особливостями. Тому існують певні відмінності в управлінні витратами будівельного підприємства. Необхідність прогнозування витрат у будівництві має орієнтуватися на довгострокову перспективу, однак складність такого планування полягає у невизначеності зовнішніх чинників у майбутньому.
RU: Способность предприятия к формированию своей конкурентоспособности зависит от объема конкурентных преимуществ, которые создает предприятие в процессе своей экономической деятельности. Для того чтобы предприятие имело высокую результативность, необходимо осуществлять постоянный анализ затрат предприятия. Целью управления затратами является их снижение или оптимизация и повышение эффективности хозяйственных процессов. Управление затратами на предприятии предполагает выполнение таких функций, как разработка, принятие, реализация и контроль управленческих решений. Особенности строительной отрасли отличают ее от других отраслей экономики определенными особенностями. Поэтому существуют определенные отличия в управлении расходами строительного предприятия. Необходимость прогнозирования затрат в строительстве должна ориентироваться на долгосрочную перспективу, однако сложность такого планирования заключается в неопределенности внешних факторов в будущем.
EN: The ability of an enterprise to form its competitiveness depends on the amount of competitive advantage that the enterprise creates in the course of its economic activity. In order for the company to have high performance, it is necessary to carry out a constant analysis of the costs of the enterprise. The purpose of cost management is to reduce or optimize and increase the efficiency of economic processes. Cost management of the enterprise involves the implementation of such functions as the development, adoption, implementation and control of management decisions. The peculiarities of the construction industry distinguish it from other economic sectors by certain features. Therefore, there are some differences in the cost management of a construction enterprise. The need to forecast construction costs should be long-term, but the difficulty of such planning lies in the uncertainty of external factors in the future. Changes in the price of materials, demand, inflation, tax conditions as well as the emergence of new competitors can significantly affect costs. Among the modern methods of cost management, there are those that should be implemented for construction enterprises. This is, for example, a standard-cost, which involves determining the regulatory cost of production, identifying deviations from existing standards by location and reasons for their occurrence. The application of CVP-analysis in the activities of construction enterprises is the most appropriate, because it allows to determine the optimal proportions between variable and fixed costs, price and sales and also helps to plan the amount of profit. In essence, this analysis is quite simple, based on known indicators and allows to quickly evaluate the impact of the size and structure of costs as well as sales on profit and analyze its dependence on price levels and production structure, justify marketing strategy. The research that has been conducted in this article allows to recognize the key role of performance indicators, based on cost management, in the formation of competitive advantages of modern enterprises and the need to constantly monitor the dynamics and structure of its costs. Therefore, cost indicators can be used to assess the effectiveness of the enterprise as a whole. It is important for a construction enterprise to fully take into account all factors that may affect planning, accounting and cost analyses.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8075
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/33_2021/27.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.33-25
Appears in Collections:№ 6 (33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stupniker.pdf196,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.