Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/811
Title: Корпоративно-соціальна відповідальність і соціально-етичний маркетинг: проблема взаємодії в сфері бізнесу
Other Titles: Corporate-social responsibility and social-ethical marketing: problem of interaction in business sphere
Корпоративно-социальная ответственность и социально-этичный маркетинг: проблема взаимодействия в сфере бизнеса.
Authors: Іванов, Сергій Володимирович
Иванов, Сергей Владимирович
Ivanov, Sergii
Keywords: корпоративна соціальна відповідальність
соціально-етичний маркетинг
принципи соціально-етичного маркетингу
система взаємодії та взаємовідносин сфери бізнесу
corporate social responsibility
socio-ethical marketing
principles of social and ethical marketing
system of interaction and relations of business sphere
Issue Date: Jun-2018
Citation: Іванов С. В. Kорпоративно-соціальна відповідальність і соціально-етичний маркетинг: проблема взаємодії в сфері бізнесу / С. В. Іванов // Економічний простір. – 2018. – № 133. – С. 166-182.
Abstract: UK: Встановлено, що на сьогодні концепції та інструментарій соціально-етичного маркетингу у практиці корпоративно-соціальної відповідальності використовується не в повному обсязі. Метою дослідження є розгляд методологічного інструментарію соціально етичного маркетингу і методи підвищення ефективності і мотивації бізнесу до корпоративного соціального співробітництва в сфері бізнесу. Методологічною основою дослідження є розробка методологічних положень теорії соціального маркетингу та корпоративної вiдповiдальностi бізнесу в умовах управління економікою в ринковому середовищі. Розкрито основні елементи соціального маркетингу та позиціонування корпоративно-соціальної відповідальності у рамках механізму узгодження інтересів суспільства, бізнесу та ринку. Розроблено механізм реалізації методології соціально-етичного маркетингу до основи корпоративно-соціальної відповідальності бізнесу в рамках конкурентного ринку в сфері споживчих товарів і послуг. Визначено, що соціально-етична місія – це задоволення не тільки матеріальних, а й духовних потреб кінцевих споживачів шляхом впровадження соціально-етичної концепції маркетингу в процеси виробництва в умовах конкурентного ринку, застосування інструментарію маркетингу в процесі реалізації корпоративно-соціальної відповідальності, а також реалізації соціально значимих товарів і послуг з метою забезпечення процвітання і прогресу суспільства, з урахуванням соціальних факторів зовнішнього і внутрішнього середовища бізнесу.
EN: It has been established that today the concepts and tools of social and ethical marketing in the practice of corporate social responsibility are not used in full. The purpose of the study is to consider the methodological tools of social and ethical marketing and methods of increasing the efficiency and motivation of business to corporate social cooperation in the business. The methodological basis of the research is the development of methodological provisions of the theory of social marketing and corporate responsibility of business in conditions of economic management in market environment. The main elements of social marketing and positioning of corporate social responsibility within the framework of the mechanism of coordination of interests of society, business and market have been revealed. The mechanism of realization of the methodology of social and ethical marketing to the basis of corporate social responsibility of business within the framework of the competitive market in the sphere of consumer goods and services is developed. It has been determined that the social and ethical mission is to meet not only the material but also the spiritual needs of end users by introducing the socio-ethical concept of marketing in the production processes in a competitive market, the use of marketing tools in the process of implementing corporate social responsibility, as well as implementing socially significant goods and services in order to ensure the prosperity and progress of society, taking into account the social factors of the external and internal business environment.
RU: Установлено, что на сегодня концепции и инструментарий социально-этичного маркетинга в практике корпоративно-социальной ответственности используется не в полном объеме. Целью исследования является рассмотрение методологического инструментария социально-этического маркетинга и методы повышения эффективности мотивации бизнеса к корпоративному социальному сотрудничеству в сфере бизнеса. Методологической основой исследования является разработка методологических положений теории социального маркетинга и корпоративной ответственности бизнеса в условиях управления экономикой в рыночной среде. Раскрыты основные элементы социального маркетинга и позиционирования корпоративно-социальной ответственности в рамках механизма согласования интересов общества, бизнеса и рынка. Разработан механизм реализации методологии социально-этичного маркетинга к основанию корпоративно-социальной ответственности бизнеса в рамках конкурентного рынка в сфере потребительских товаров и услуг. Определено, что социально-этическая миссия - это удовлетворение не только материальных, но и духовных потребностей конечных потребителей путем внедрения социально-этической концепции маркетинга в процессы производства в условиях конкурентного рынка, применение инструментария маркетинга в процессе реализации корпоративно-социальной ответственности, а также реализации социально значимых товаров и услуг с целью обеспечения процветания и прогресса общества, с учетом социальных факторов внешней и внутренней среды бизнеса
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/811
Other Identifiers: http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/151202/150214
DOI 10.30838/ P.ES.2224. 050718.166.80
Appears in Collections:№ 133

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ivanov.pdf436,9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.