Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8187
Title: Види маркетингових споживчих ризиків під час купівлі продуктів харчування на онлайн-ринку
Other Titles: Types of marketing consumer risks when buying foodstuffs on the online market
Authors: Капинус, Лариса Васильевна
Kapinus, Larysa
Бойко, Ірина Анатоліївна
Boiko, Iryna
Keywords: маркетинг
онлайн-ринок
онлайн-покупка
ризик
споживач
online market
consumer
online shopping
marketing
risk
Issue Date: Dec-2021
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Капинус Л. В. Види маркетингових споживчих ризиків під час купівлі продуктів харчування на онлайн-ринку / Л. В. Капинус, І. А. Бойко // Економічний простір. – 2021. – № 176. – С. 65-70
Abstract: UK: Стаття присвячена вивченню маркетингових споживчих ризиків, які присутні під час купівлі продуктів харчування на онлайн-ринку. Розглянуто підходи науковців до ідентифікації складових частин споживчого ризику та втрат внаслідок ризику. Визначено сутність поняття «споживчий ризик» та запропоновано власне тлумачення споживчого ризику під час онлайн-купівлі продуктів харчування задля розвитку теоретичного базису теорії управління маркетинговими ризиками. Розглянуто концепцію сприйняття маркетингового споживчого ризику як суб’єктивної управлінської категорії. Виокремлено види споживчих ризиків, такі як функціональний, фінансовий, фізичний, часовий, психологічний, соціальний, сервісний. Описано сутність та надано характеристику кожного зі споживчих ризиків, а також визначено наслідки ризику, які необхідно нейтралізувати задля залучення споживачів, зростання їхньої лояльності та підвищення онлайн-продажів.
EN: The aim of this paper is to develop scientific-theoretical approaches to separate types of marketing risks that consumers perceive in online purchases, with the purpose of identification and neutralization of risk situations in the process of consumer decision making during purchase of goods on the online market. With the steady growth of online sales and the growth of global online sales through Covid-19, the role of consumer risk in buying food on the online market is growing. Consumer risk has a significant impact on the behavior of consumers who focus on avoiding potential losses and this online shopping risk differs from the risks that are present when buying offline goods. The article considers the approaches of scientists to identification of components of consumer risk and loss as a result of risk. The concept of consumer risk is defined and the consumer risk is actu-ally perceived in the online purchase of food products in order to develop a theoretical basis for the theory of marketing risk management. The authors determined that consumer risk of online food purchase is a subjective probability of financial loss, time loss, loss of personal information, social status, deterioration of physical or mental health of the consumer as a result of online shopping, which did not meet consumer expectations and significantly reduced his loyalty to the place of online purchase of products. The types of consumer risks are distinguished: functional, financial, physical, temporal, psychological, social, service. It is determined that the functional (operational risk) is connected with the use of the purchased online goods for the purpose, financial risk is connected with financial losses due to the online purchase, physical risk is connected with the possibil-ity of health damage due to consumption of the goods of poor quality, time risk is connected with loss of time, psychological risk connected with internal consumer dissatisfaction, social risk is connected with negative reaction of others to online purchase of goods, service risk is connected with process of service of online purchase of goods. For each component of consumer risk, the nature of the risk, the factors causing the risk and the possible negative consequences of the risk are determined. Identification of consumer risks will allow developing a methodology for their assessment and measures to neutralize consumer risks. Reducing consumer risks will allow food producers and online retailers to increase customer satisfaction and loyalty, which will facilitate further growth of online sales.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8187
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1021
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/176-10
Appears in Collections:№ 176

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kapinus.pdf365,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.