Please use this identifier to cite or link to this item:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/825
Title: | Концептуальні основи формування міжнародного іміджу України |
Other Titles: | Conceptual frameworks of the formation of the international image of Ukraine |
Authors: | Квактун, Олеся Олексіївна Kvaktun, Olesia Вертелецька, Олена Миколаївна Verteletska, Olena Калініченко, Катерина Радиславівна Kalinichenko, Kateryna |
Keywords: | міжнародний імідж країни імідж країни іміджева стратегія індекс людського потенціалу індекс глобальної конкурентоспроможності індекс глобальної конкурентоспроможності талантів SWOT-аналіз іміджева політика international image of the country image of the country image strategy human potential index global competitiveness index global competitiveness index of talents SWOT-analysis image policy |
Issue Date: | Aug-2018 |
Citation: | Квактун О. О. Концептуальні основи формування міжнародного іміджу України / О. О. Квактун, О. М. Вертелецька, К. Каліниченко // Економічний простір. – 2018. – № 135. – С. 39-48. |
Abstract: | UK: Формування позитивного іміджу України на світовій арені є одним з пріоритетних
завдань реалізації європейського вектору розвитку країни. У статті проведено
теоретичний аналіз сучасних наукових підходів щодо визначення поняття
«міжнародний імідж країни». Зазначено, що іміджева стратегія держави повинна
відповідати наступним параметрам: цілеспрямованість, зрозумілість,
обґрунтованість, ефективність (використання ресурсів), динамічність та
унікальність. Для об’єктивної оцінки іміджу України було оцінено її місце у
найбільш відомих рейтингах країн світу (індекс людського потенціалу, індекс
глобальної конкурентоспроможності, індекс глобальної конкурентоспроможності
талантів). Автори зазначають, що під час розробки іміджевої стратегії держави
слід звернутися до використання методів стратегічного аналізу (SWOT-аналіз,
метод «Дельфі», метод колективної генерації ідей «Мозковий штурм», сценарний
метод та метод експертної оцінки тощо). Визначено головні недоліки існуючої
іміджевої політики в Україні та виокремлено основні стратегічні напрямки
держави, спрямовані на оптимізацію міжнародного іміджу України. EN: One of the priority tasks of the realization of the European development vector of a country is the formation of the positive image of Ukraine on the world stage. The article gives a theoretical analysis of the modern scientific approaches to the definition of «international image of the country». It is indicated that the image strategy of the state should correspond to the following parameters: purposefulness, clarity, reasonableness, efficiency (use of resources), dynamism and uniqueness. For an objective assessment of Ukrainian image, its positions in the most famous ratings of the countries worldwide (the index of human potential, global competitiveness index, global competitiveness index of talents) were estimated. The authors claim that there is a necessity to refer to the strategic analysis methods while developing the image strategy of the state (SWOTanalysis, Delphi method, the method of collective generation of ideas «Brainstorming», scenario and expert estimation methods, etc.). The main drawbacks of the existing image policy of Ukraine are outlined and the main strategic guidelines of the state aimed at optimizing the international image of Ukraine are directed. |
URI: | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/825 |
Other Identifiers: | http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/151316/150262 10.30838/P.ES.2224.290818.39.175 |
Appears in Collections: | № 135 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kvaktun.pdf | 181,19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.