Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8451
Назва: Формування конкурентних переваг компанії шляхом розвитку інноваційних можливостей
Інші назви: Forming the competitive advantages of the company by developing innovative opportunities
Автори: Вороніна, Вікторія Леонідівна
Voronina, Victoriia
Бондаренко, Дар'я Вікторівна
Bondarenko, Daryna
Завгородній, В. Р.
Zavhorodnii, Viktor
Ключові слова: ієрархічне ранжирування
інновації
інноваційний розвиток
інтегральний рейтинг
конкуренція
конкурентна перевага
конкурентоспроможність
стратегії
управління
hierarchical ranking
innovations
innovative development
integrated rating
competition
competitive advantage
competitiveness
strategies
management
Дата публікації: лют-2022
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Вороніна В. Л. Формування конкурентних переваг компанії шляхом розвитку інноваційних можливостей / В. Л. Вороніна, Д. В. Бондаренко, В. Р. Завгородній // Економічний простір. – 2022. – № 178. – С. 31-37.
Короткий огляд (реферат): UK: Формування конкурентних переваг підприємств на основі інновацій є основною передумовою забезпечення ефективності їхньої діяльності, напрямом подолання кризових ситуацій, в яких перебуває значна кількість Українських суб'єктів господарювання різних галузей та форм власності. При цьому вирішення зазначеної проблеми має розглядатися з позицій удосконалення теорії та методології формування конкурентних переваг у контексті використання інновацій. Метою даного дослідження є вивчення та систематизація теоретико-методологічних аспектів конкурентних переваг з врахуванням інноваційної складової, а також опис методу побудови інтегрального рейтингу великих українських компаній на основі процедури ієрархічного ранжирування з метою визначення їх конкурентоспроможності. Запропонований у роботі інтегральний рейтинг дозволяє оцінити рівень конкурентоспроможності компаній порівняно з попередніми періодами та зробити висновок про доцільність інвестиційних вкладень.
EN: The formation of competitive advantages of enterprises on the basis of innovations is the main prerequisite for ensuring the efficiency of their activities, the direction of overcoming crisis situations in which a significant number of Ukrainian business entities in various industries and forms of ownership are. At the same time, the solution of this problem should be considered from the standpoint of improving the theory and methodology of forming competitive advantages in the context of the use of innovations. From a scientific point of view, within a particular subject area, the issue of competitive advantage of enterprises is unresolved, thus determining the relevance of the research topic. The purpose of this study is to study and systematize the theoretical and methodological aspects of competitive advantages taking into account the innovation component, as well as a description of the method of building an integrated rating of large Ukrainian companies based on hierarchical ranking procedure to determine their competitiveness. The methodological basis was made by general scientific theoreticalmethods:generalization, explanation, grouping – for the study of the conceptual apparatus; statistical – for a comprehensive economic assessment of the current state of competitive advantages of the largest companies in the leading sectors of the economy of Ukraine; methods of system analysis and synthesis, economic and mathematical and expert methods of analysis of competitive advantages, methods of abstraction and visualization (for visual demonstration of research results and analytical data). The integrated rating proposed in the work allows to estimate the level of competitiveness of companies compared to previous periods and to draw a conclusion about the feasibility of investment. The authors recommend using the presented tools in developing a competitive strategy of the enterprise. The next step in the study is to analyze the sequence of use of competitive advantages of the enterprise. Thus, competition can be seen as a dynamic process in which companies are forced to use new technologies, attract investment, adapt to ever-changing market conditions.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8451
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1064/1026
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/178-5
Розташовується у зібраннях:№ 178

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Voronina.pdf336,52 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.