Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8742
Title: Якісна освіта як основа сталого розвитку держави
Other Titles: The quality of education as the basis of sustainable state development
Authors: Будько, Оксана Володимирівна
Budko, Oksana
Левчук, Катерина Олександрівна
Levchuk, Katerina
Keywords: освіта
якість
оцінювання
національна економіка
завдання
індекс
education
quality
assessment
national economy
tasks
index
Issue Date: Feb-2022
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Будько О. В. Якісна освіта як основа сталого розвитку держави / О. В. Будько, К. О. Левчук // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2022. – № 34. – С. 23-26.
Abstract: UK: Питання, пов’язані з освітою, знайшли своє відображення у Цілях сталого розвитку, що визначені як на глобальному рівні, так і на національному. Досягнення цілі відносно якісної та інклюзивної освіти є головним складником у формуванні людського капіталу, що, своєю чергою, стає вирішальним у національній конкурентній боротьбі. Молодь повинна здобувати знання й навички, що допоможуть їй реалізувати свій потенціал. У статті розглянуто форми оцінювання якості освіти в повній загальній середній освіті, критерії, за допомогою яких можна оцінити якість освіти в закладах вищої освіти. Запропоновано використовувати дані авторитетного міжнародного дослідження (PISA) у цілях сталого розвитку шляхом розширення наявних завдань, які б стосувалися рівня грамотності з читання, математики та природничо-наукових дисциплін українських 15-річних учнів.
EN: The need to move to the implementation of the strategy of sustainable development in Ukraine is related to the European integration aspirations and the need to fulfill international obligations. Quality education is one of the most powerful and proven means of sustainable development of the national economy. Education is the basis of progress in every country. Our analysis of current trends in education and research and the comparison of targets and indicators for sustainable development with actual data revealed the need to specify objectives by expanding or replacing existing indicators that will allow more systematic and objectively analyze the actual state of education in relation to the goals of sustainable development. Therefore, this article considers the concept of «quality of education», its purpose, forms of assessing the quality of education in complete general secondary education, the criteria by which it is possible to assess the quality of education in higher education institutions. In this article we also considered the results of the international research PISA (Programme for International Student Assessment), in which in 2018 Ukraine together with almost 80 other countries took part for the first time. The results of this study provide an opportunity to compare the education systems of different countries. This is made possible by using the same assessment tools in the study and determining the results of the assessment on a single scale. Using the data of this study, we propose to expand the goals of sustainable development 4 «Quality Education» with another task, which would relate to the level of literacy in reading, mathematics and science of Ukrainian 15-year-old students. In addition, we offer higher education institutions to use in their work such indices as «Index of attitude to the educational institution», «Index of sense of belonging to the educational institution», «Teaching Index», «Teacher Support Index» «Teacher Interest Index». We think that these indices can help to analyze and track the dynamics of development not only of basic secondary education, but also at the request of higher education.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8742
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/34_2022/6.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.34-4
Appears in Collections:№ 1 (34)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Budko.pdf153,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.