Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8750
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Оніщик, Анастасія Володимирівна | - |
dc.contributor.author | Onishchyk, Anastasia | - |
dc.date.accessioned | 2022-07-22T08:40:03Z | - |
dc.date.available | 2022-07-22T08:40:03Z | - |
dc.date.issued | 2022-02 | - |
dc.identifier | http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/34_2022/8.pdf | - |
dc.identifier | DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.34-6 | - |
dc.identifier.citation | Оніщик А. В. Концепція протидії тіньовій економіці / А. В. Оніщик // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2022. – № 34. – С. 31-37. | en_US |
dc.identifier.uri | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8750 | - |
dc.description.abstract | UK: Статтю присвячено розробленню та характеристиці концепції протидії тіньовій економіці в Україні. Окреслено місію, умови реалізації (до яких віднесено: інституційні запити, гіпотетичні припущення, суттєві чинники зовнішнього впливу, домінанти зарубіжного досвіду, ключові тенденції генезису та проблеми фактичного стану вітчизняної практики протидії тіньовій економіці в Україні), науково-теоретичне підґрунтя (яке формують: бачення, об’єкт, предмет, метод, фундаментальні положення загальноекономічні та специфічні принципи протидії тіньовій економіці) та напрями практичної реалізації (які формують два вектори: 1) підвищення ефективності виявлення проявів тіньової економіки та усунення його негативних наслідків; 2) профілактичне упередження тіньової економіки).Реалізація запропонованої концепції протидії тіньовій економіці забезпечить створення передумов для мінімізації тіньових економічних процесів, стане початком конструктивної співпраці між державними органами всіх гілок влади з чітким визначенням повноважень та зон відповідальності та загалом підвищить діяльність органів регулювання детінізації національної економіки України. | en_US |
dc.description.abstract | EN: The article is devoted to the development and characterization of the concept of combating the shadow economy in Ukraine. The integrated indicator of the level of the shadow economy in Ukraine (in% of the volume of official gross domestic product) for January-June 2021, which amounted to 31% of the official GDP is analyzed. The invariance in the level of the shadow economy indicates the adaptation of economic entities to activities in conditions of permanent constraints and the realization of the hypothesis of their development of new channels of shadow activity. At the same time, the well-known German scientist in the field of shadow economy, professor of the University of Linz (Austria) F. Schneider states that the shadow component of Ukraine's economy reaches the level of 44.8%. Such differences between domestic and foreign studies of the level of the shadow economy show us the latent nature of this concept and the impossibility of accurately measuring the level of the shadow economy. All this points us to the need to develop a concept for combating the shadow economy in Ukraine. The concept of counteracting the shadow economy in Ukraine has been developed and outlined the mission, conditions of implementation (including: institutional requests, hypothetical assumptions, significant factors of external influence, dominants of foreign experience, key trends in genesis and problems of the actual state of domestic practice of combating the shadow economy in Ukraine), scientific and theoretical basis (which form: vision, object, subject, method, fundamental provisions of general economic and specific principles of counteraction to the shadow economy) and directions of practical implementation (which form two vectors: 1) increase the efficiency of detecting manifestations of the shadow economy and eliminate its negative consequences; 2) the preventive bias of the shadow economy). Implementation of the proposed concept of counteracting the shadow economy will ensure the creation of prerequisites for minimizing shadow economic processes, will become the beginning of constructive cooperation between state bodies of all branches of government with a clear definition of powers and areas of responsibility, and will increase the activities of the regulatory bodies for shading the national economy of Ukraine. | - |
dc.language.iso | uk | en_US |
dc.publisher | ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» | en_US |
dc.subject | тіньова економіка | en_US |
dc.subject | концепція | en_US |
dc.subject | детінізація економіки | en_US |
dc.subject | суб’єкти господарювання | en_US |
dc.subject | органи публічної влади | en_US |
dc.subject | економічні відносини | en_US |
dc.subject | shadow economy | en_US |
dc.subject | concept | en_US |
dc.subject | de-shadowing of the economy | en_US |
dc.subject | economic entities | en_US |
dc.subject | public authorities | en_US |
dc.subject | economic relations | en_US |
dc.title | Концепція протидії тіньовій економіці | en_US |
dc.title.alternative | The concept of countering the shadow economy | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Розташовується у зібраннях: | № 1 (34) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Onishchyk.pdf | 302,29 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.