Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9453
Title: Підвищення міжнародної конкурентоспроможності підприємств України на ринку міжнародних вантажних перевезень
Other Titles: Increasing the international competitiveness of Ukrainian enterprises in the international market freight transportation
Authors: Рассадникова, Світлана Іванівна
Rassadnykova, Svitlana
Білик, Олександр
Вilyk, Alexander
Keywords: конкурентоспроможність
міжнародні вантажні перевезення
конкурентні переваги
транспортно-логістичні підприємства
динаміка вантажообігу
PEST-аналіз
ринок транспортно-логістичних послуг
competitiveness
international freight transportation
competitive advantages
transport and logistics companies
dynamics of cargo turnover
PEST-analysis
market of transport and logistics services
Issue Date: Jul-2022
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Рассадникова С. І. Підвищення міжнародної конкурентоспроможності підприємств України на ринку міжнародних вантажних перевезень / С. І. Рассадникова, О. С. Білик // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2022. – № 35. – С. 33-38.
Abstract: UK: У статті проведено теоретико-методологічне дослідження та висвітлено практичні аспекти підвищенню рівня конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на ринку міжнародних вантажних перевезень. Визначено сутність міжнародної конкурентоспроможності підприєм¬ства як стан міжнародної економічної діяльності підприємства, здатної під впливом зовнішнього середовища розвивати конкурентні переваги. Проаналізовано ринок міжнародних вантажних перевезень, динаміка вантажообігу за 2006–2021 рр. та виявлено зростання, значні перспективи для подальшого розвитку. Наведені результати PEST-аналізу щодо оцінки найбільш вагових факторів впливу зовнішнього середовища на конкурентоспроможність транспортно-логістичної компанії. Розроблено багатокутник конкурентоспроможності на прикладі конкретного підприємства на ринку міжнародних вантажних перевезень. Розроблено науково обґрунтовані рекомендації щодо шляхів підвищення конкурентоспроможності вітчизняних транспортно-логістичних підприємств.
EN: The article conducts a theoretical and methodological study and highlights the practical aspects of increasing the level of competitiveness of domestic enterprises in the market of international freight. The essence of the international competitiveness of the enterprise as the state of the international economic activity of the enterprise, capable to develop competitive advantages under the influence of the external environment is defined. The market of international freight transportation, the dynamics of freight turnover for 2006–2021 are analyzed and the growth, significant prospects for further development are revealed. The results of PEST-analysis on the assessment of the most important factors influencing the external environment on the competitiveness of the transport and logistics company are presented. As a result of the analysis, there is a significant impact of economic growth, inflation, technological innovation, technological change in freight transport, state regulation of international freight transport. A polygon of competitiveness has been developed on the example of a specific enterprise of ETERNA LEGAL GROUP LLC in the market of international freight transportation, calculated according to expert estimates. An assessment of the international competitiveness of transport and logistics services of ETERNA LEGAL GROUP LLC in the European market. Comprehensive calculations of the international competitiveness of transport and logistics services of the enterprise according to the method of effective competition showed that the studied transport and logistics company has competitiveness below the average competitiveness in the European market. Conclusions were made on the need to increase the competitiveness of domestic enterprises in the international freight market. On the basis of the received estimation measures for increase of the international competitiveness of the enterprise, creation of the uniform logistic center in the territory of the country, expansion, export marketing are offered. Scientifically substantiated recommendations on ways to increase the competitiveness of domestic transport and logistics companies, including increasing the geography of exports of customs brokerage and transport and logistics services, expanding the range of foreign trade services, implementation of a full-scale marketing program to promote customs brokerage and transport systems. navigation to control international traffic.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9453
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/35_2022/7.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.35-5
Appears in Collections:№ 2 (35)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rassadnykova.pdf226,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.