Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9581
Назва: Використання психологічних маніпулятивних технологій в управлінні персоналом підприємства
Інші назви: The use of psychological manipulative technologies in personnel management of the enterprise
Автори: Христенко, Олена Володимирівна
Khrystenko, Olena
Овсієнко, Анастасія
Ovsiienko, Anastasiia
Ключові слова: маніпулятивний вплив
підприємство
психологія управління
управління персоналом
професійна мотивація
manipulative influence
enterprise
psychology of management
personnel management
professional motivation
Дата публікації: лип-2022
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Христенко О. В. Використання психологічних маніпулятивних технологій в управлінні персоналом підприємства / О. В. Христенко, А. Ю. Овсієнко // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2022. – № 35. – С. 132-135.
Короткий огляд (реферат): UK: Досліджено процес використання психологічних маніпулятивних технологій в управлінні персоналом підприємства. Зроблено аналіз сучасних підходів до проблематики загальної маніпуляції та маніпулятивного впливу на персонал. Визначено, що маніпуляція в аспекті управлінської комунікації передбачає можливість змусити підлеглого діяти певним чином. Розкрито неординарні аспекти маніпуляції як прихованого психологічного впливу керівника на уявлення, цінності, поведінку підлеглих. Встановлено, що розвинена позитивна професійна мотивація працівників дає можливість забезпечити високоефективне виконання ними своїх службово-професійних обов’язків. Вона розвиває у працівників професійну ідентичність, відповідальність та емоційно-насичене почуття причетності до виконуваної справи, наповнене усвідомленим особистісним сенсом.
EN: Today, the issue of interpersonal interaction and interaction is quite relevant. In this case, the main tool is manipulation, the psychological component of which is the covert management of personal resources of another person in order to obtain the desired result. The purpose of this article is to analyze and summarize modern research on the phenomenon of manipulative influence in management and determine the psychological content of effective management of enterprise personnel by means of manipulative influence. The use of psychological manipulative technologies in personnel management of the enterprise is quite common today. There are a number of modern approaches to addressing the issue of general manipulation and manipulative influence on staff. Usually, manipulation in the context of managerial communication is considered to force the subordinate to act in a certain way. The main components of manipulative influence include: information management; concealment of manipulative influence; degree and means of coercion, use of force; targets of influence; the theme of the work of the addressee of influence. Scholars and practitioners consider extraordinary aspects of manipulation as a hidden psychological influence of the leader on the ideas, values, behavior of subordinates. In the context of manipulative influence in the personnel management system of the enterprise, the most relevant today is the information and psychological influence on the consciousness and subconscious of the individual to change his behavior and worldview. Among his basic methods are beliefs and suggestions. It is established that the developed positive professional motivation of employees makes it possible to ensure highly effective performance of their professional duties. Positive professional motivation of employees develops in employees a professional identity, responsibility and emotionally rich sense of involvement in the work performed, filled with a conscious personal meaning. It is noted that the confidence of each employee in their value and importance as a highly qualified specialist is an important aspect in the organization of personnel management. This, first of all, makes it possible to ensure that employees achieve high results in the performance of their tasks.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9581
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/35_2022/21.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.35-18
Розташовується у зібраннях:№ 2 (35)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Khrystenko.pdf149,1 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.