Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9697
Назва: | Екосистема FinTech на ринку фінансових послуг: особливості, форми взаємодії та розвиток |
Інші назви: | FinTech ecosystem in the financial services market: features, forms of interaction and development |
Автори: | Яцкевич, Інна Володимирівна Yatskevych, Inna |
Ключові слова: | FinTech екосистема зовнішнє середовище компанії ринок фінансових послуг фінансові маркет - плейси фінансові послуги ecosystem external environment companies financial services market financial marketplaces financial services |
Дата публікації: | кві-2022 |
Видавництво: | ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» |
Бібліографічний опис: | Яцкевич І. В. Екосистема FinTech на ринку фінансових послуг: особливості, форми взаємодії та розвиток / І. В. Яцкевич // Економічний простір. – 2022. – № 180. – С. 190-194. |
Короткий огляд (реферат): | UK: У роботі визначено, що під впливом цифровізації відбуваються зміни на ринку фінансових послуг, що сприяє формуванню особливої екосистеми FinTech. Дослідження загальнотеоретичних аспектів щодо поняття «екосистема»
дало змогу визначити особливості її формування у FinTech на ринку фінансових послуг. У роботі досліджено сутність та особливості формування екосистеми FinTech на ринку фінансових послуг, що дозволило визначити учасників
її взаємодії (учасники-партнери, стартапи, регулятори, інфраструктурні учасники) та принцип взаємодії («win-win»). Обґрунтовано, що екосистема FinTech на ринку фінансових послуг – мережа взаємопов'язаних учасників-партнерів на
взаємовигідних умовах з метою надання фінансових послуг та інтегруються у залежності від вимог клієнта та зовнішнього середовища з митою отримання синергетичного ефекту. Визначено перспективи формування екосистеми
FinTech на ринку фінансових послуг з урахуванням зовнішнього середовища. EN: The purpose of the article is to study the essence, peculiarities of the formation and development of the FinTech ecosystem on the financial market in the conditions of negative dynamics of the external environment. the paper substantiates that the main driving force of the transformation of the financial services market is a sharp change in the behavior of consumers of financial services and the associated change in requirements, which traditional participants of the financial market are no longer able to satisfy due to the impact of the development of digitalization. The study of the essence of the concept of "ecosystem" made it possible to determine that there is no single concept. The work determined that the FinTech ecosystem in the financial services market is a direct intermediary that does not issue any financial obligations of its own, does not assume financial risks and first searches for consumers of financial resources (borrowers), and then – suppliers (creditors). It is substantiated that FinTech ecosystems are the creation of a marketplace, which is defined by the main components created by the owner of the marketplace, and supplemented by applications by independent participants, additional services on the periphery, which go beyond the financial market and provide services and services for customers in various industries. The work determined that the FinTech ecosystem is capable of combining a large number of different types of services (products) on one financial marketplace, while using partner participants, startups (FinTech projects, innovative services in the financial sphere), regulators (the Central Bank of Ukraine, interested ministries) and infrastructure participants (banks, payment systems, accelerators, incubators, FinTech hubs, investors). The features of the FinTech ecosystem are identified, the meaning of the "win-win" principle and the prospects for its development are revealed. It was determined that the FinTech ecosystem in the financial services market is a network of interconnected participants-partners on mutually beneficial terms with the aim of providing financial services and integrating depending on the requirements of the client and the external environment with the aim of obtaining a synergistic effect. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9697 |
Інші ідентифікатори: | http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1135/1094 DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/180-31 |
Розташовується у зібраннях: | № 180 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Yatskevych.pdf | 382,63 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.