Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9809
Title: Переосмислення маркетингу у сфері туризму під впливом пандемії COVID-19
Other Titles: Reconception of marketing in the sphere of tourism under the influence of the COVID-19 pandemic
Authors: Решетілова, Тетяна Борисівна
Reshetilova, Tetiana
Мудрак, М. Є.
Mudrak, Marharyta
Keywords: маркетинг
туристичні послуги
COVID-19
поведінка споживачів
marketing
consumer behavior
tourist services
Issue Date: Jun-2022
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Решетілова Т. Б. Переосмислення маркетингу у сфері туризму під впливом пандемії COVID-19 / Т. Б. Решетілова, М. Є. Мудрак // Економічний простір. – 2022. – № 181. – С. 125-131
Abstract: UK: У статті розглянуто мотиваційну компоненту поведінки споживачів в процесі отримання туристичних послуг у період пандемічних загроз COVID-19. Досліджено процеси придбання послуг. Удосконалено маркетинговий механізм процесу надання послуг цільовій аудиторії для стимулювання потенційних споживачів придбати туристичної послуги. Безпрецедентний вплив COVID-19 на туристичний сектор економіки зафіксовано чисельними дослідженнями у країнах усього світу. Покращення ситуації за останні півтора роки пов’язане переважно із тим, що мандрівники раді здійсни-ти поїздки після тривалої перерви внаслідок чисельних обмежень. Але пандемія змінила не тільки настрої і звички спо-живачів, а і підштовхнула до трансформації соціальних норм. Прийняття рішення щодо купівлі туристичних послуг почало базуватись на вирішенні внутрішнього конфлікту між бажанням отримати задоволення, безпекою подорожі і витратами на покупку. Існує вірогідність нової хвилі незадоволення клієнтів, коли лояльність знаходиться на грані краху. Окрім цього операційні можливості туристичних агенцій і операторів в Україні обмежені, проблеми з авіацій-ним сполученням значні, послуги готельного обслуговування потребують додаткових узгоджень. За цих умов ключовим чинником ринкового успіху туристичних послуг є маркетингові інструменти, що всіляко враховують мотиваційну осо-бливість поведінки сучасних споживачів. Згідно теорії споживчого вибору будь який споживач прагне до максимізації корисності. Але враховуючи високу ступінь користування інформаційним простором більшістю членів вітчизняного суспільства, треба враховувати високу ступінь інформованості споживачів при оцінці можливостей для прийняття гнучких рішень, що адекватні кожному поточному моменту. Таким чином поведінка споживача відповідає класичному підходу, якій враховує необмеженість когнітивних можливостей, тобто коли потенційні можливості раціональності саме під впливом інформаційних технологій перетворюються у реальну поведінку. Однак, завелика кількість інформації створює для споживача суперечливу ситуацію, коли, з одного боку, великий об’єм інформації підвищує ступінь вірогід-ності отримання серед неї тієї, що є найбільш цінною для нього, а з іншого – саме великий об’єм створює труднощі пошуку та відбору необхідної. Тим самим створюються передумови прийняття неоптимального рішення. На сьогодні найбільш глибоко та ретельно вивчено представниками міжнародної наукової спільноти соціально – економічну си-туацію, що формувалась у період початку та розгортання пандемії у 2019–2021 рр. У цей же період часу ми провели власні дослідження цих процесів на прикладі територіально обмеженого регіону м. Дніпро. У той же час його можна вважати достатньо представницьким для України за поведінкою споживачів за чисельністю вибірки та охвату різних соціальних прошарків населення. Дослідження показали наявність нового головного тренду, який з’явився у поведінці споживачів туристичних послуг. Прийняття рішення почало базуватись на вирішуванні внутрішнього конфлікту між бажанням безпеки і комфорту при отриманні послуги. На цих засадах запропоновано новий підхід до використання ві-домих маркетингових інструментів, який у своїй сукупності та з урахуванням запропонованих особливостей кожного з них дозволив створити новий протокол обслуговування мандрівників.
EN: The motivational component of consumer behavior in the process of obtaining tourist services during the period of pan-demic threats of COVID-19 is considered. Processes of purchasing services have been studied. The marketing mechanism of the process of providing services to the target audience has been improved to stimulate potential consumers to purchase tourist services. The unprecedented impact of COVID-19 on the tourism sector of the economy has been documented by numerous studies in countries around the world. The improvement in the situation over the last year and a half is mainly due to the fact that travelers are happy to travel after a long break due to numerical restrictions. But the pandemic changed not only the at-titudes and habits of consumers, but also pushed for the transformation of social norms. The decision to purchase travel ser-vices began to be based on the resolution of the internal conflict between the desire for pleasure, the safety of the trip, and the cost of the purchase. A new wave of customer dissatisfaction is likely when loyalty is on the brink of collapse. In addition, the operational capabilities of travel agencies and operators in Ukraine are limited, problems with air connections are significant, hotel services require additional coordination. Under these conditions, the key factor in the market success of tourist services is marketing tools that take into account the motivational features of the behavior of modern consumers. According to the theory of consumer choice, any consumer wants to maximize utility. But taking into account the high degree of use of the information space by the majority of members of the domestic society, it is necessary to take into account the high degree of consumer aware ness when assessing the possibilities for making flexible decisions that are adequate for each current moment. In this way, the consumer's behavior corresponds to the classical approach, which takes into account the unlimited cognitive possibilities, that is, when the potential possibilities of rationality are transformed into real behavior under the influence of information technolo-gies. However, an excessive amount of information creates a contradictory situation for the consumer, when, on the one hand, a large volume of information increases the degree of probability of receiving among it the one that is most valuable for him, and on the other hand, the large volume itself creates difficulties in finding and selection of the necessary. Thus, the prerequisites for making a suboptimal decision are created. Nowadays, representatives of the international scientific community have most deeply and thoroughly studied the socio-economic situation that was formed during the period of the beginning and unfolding of the pandemic in 2019–2021. In the same period of time, we conducted our own research of these processes on the example of the territorially limited region of the city of Dnipro. At the same time, it can be considered sufficiently representative for Ukraine in terms of consumer behavior based on the size of the sample and coverage of different social strata of the popula-tion. Research has shown the presence of a new main trend that has appeared in the behavior of consumers of tourist services. Decision-making process began to be based on resolving the internal conflict between the desire for security and comfort when receiving a service. Based on these principles, a new approach to the use of well-known marketing tools was proposed, which in its totality and taking into account the proposed features of each of them allowed to create a new protocol of traveler service.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9809
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1163
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/181-22
Appears in Collections:№ 181

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Reshetilov.pdf404,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.